ترغیب مخاطب به تولید محتوا (هفته پایانی مرداد 97)

موضوعات پیشنهادی هفته پایانی مردادماه توسط آقای سجاد بهجتی برای رای گیری به اشتراک گذاشته شد و موضوع هفته توسط آقای شفیع زاده اعلام شد:

ترغیب مخاطب به تولید محتوا

آقای بهنام کشانی با یک توصیه بحث این هفته رو شروع کردند 🤔:

فكر ميكنم دوستاني كه تجربه اين را داشتن كه مخاطب براشون توليد محتوا كرده باشه، تجربه شون و استراتژيشون {این کلمه استراتژیشون خیلی باحال بود} را به اشتراك بذارن...

 جناب ارسلان خان شورابی از یک تجربه گفتند:

سلام به همه‏، من تو بیزینس های مختلف کمپین های UGC انجام دادیم و موفق بودیم، اما اوایل کار با نت برگ بود که به دلیل اینکه سوشال مدیاهای نت برگ مدتی بود که فعالیت خاص و دارای انگیجمنت با کاربر نداشت، بسیاری از کاربرانش صرفا تو اون سوشال حضور داشتن و عملا درگیر نشده بودن با اون سوشال مدیا. به همین دلیل، بعد از اینکه کمپین UGC رو انجام دادیم، یه تجربه منفی گرفتیم. دلیل اون هم اینه که قیف فروش رو در محتوا باید واقعا جدی گرفت! کاربران ما هنوز تو مرحله interest گیر بودن اما کاری که ما میخواستیم اتفاق بیوفته، مربوط به مراحل بعد از این مرحله بود و به همین دلیل، نتیجه خوبی نگرفتیم.

نتیجه: تا زمانی که میزان دریافت کامنت، خصوصا کامنت های مثبت یا سوالی و امثالهم، تو سوشال مدیاتون ندیدید، سمت UGC نروید!

 جناب آقای پوربافرانی هم از یک تجربه و تحقیق گفتند و با دو سوال ادامه دادند:

راجع به این بحث باید بگم من مطالعات زیادی کردم، این روز ها آقای عادل طالبی هم حسابی روی بحث چرخه محتوا مانور میدن که واقعا برای من جذابه، بدون تعارف بگم در این مورد واقعا تجربه ای ندارم و تجربیات سایر دوستان برام خواندنی هستش چرا که جزو اولین برنامه هامون در نت نوشت راه اندازی بخش "نویسندگان مهمان" هستش. سوالاتم رو میگم و اگر دوستان تجربه ای دارند ممنون میشم من رو راهنمایی کنن.

  1. افزونه ای کارا برای ایجاد بخشی با ساختار نویسنده مهمان سراغ دارید، کار کردید باهاش و تجربه تون چیه ؟
  2. بازخوردتون از محتواهایی که به شما به صورت داوطلبانه ارائه شده چطور بوده ؟

آقای بهزادی هم در جواب ایشون دو تا افزونه ورد پرس معرفی کردند:

https://wordpress.org/plugins/user-submitted-posts/

https://wordpress.org/plugins/wp-user-frontend/

این افزونه هم یسری امکانات + همون ارسال پست مهمان میده بهتون

آقای پوربافرانی که این افزونه ها رو بررسی کرده بود نوشتن:

متاسفانه این افزونه انگلیسی نیست، زبانش آلمانیه و نتونستم سوییچ کنم روی انگلیسی راهنمایی می فرمایید.

جناب یاور مشیرفر مثل همیشه فعالانه گفتند:

فکر می‌کنم بهتر باشه در مورد انواع UGC تفکیک قائل بشیم.

  • محتوای کاربر تجاری، فروشگاهی، تبلیغاتی
  • محتوای کاربر در پلتفرم ‌های آموزشی، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی (که البته ممکنه برای اهداف تجاری هم استفاده بشه)

دوستان موارد بیشتری دارند به این تقسیم‌بندی اضافه کنند؟

جناب آقای سعید رمضانی هم یک دسته بندی دیگر معرفی کردند:

یه تقسیم بندی هم می‌تونه آگاهانه و غیرآگاهانه باشه. آگاهانه مثل تشویق به تولید ویدئوی با یه نماد، نوشتن پست مهمان، نوشتن نقاط و ضعف توی بخش نظرات دیجی‌کالا، پاسخ دادن به سوال استوری اینستاگرام، چالش تعریف به یاد ماندنی ترین خاطره با برند ما و از این حرفا.

آگاهانه، محتوایی که خود کاربر می‌دونه در حال تولید محتواست.

غیرآگاهانه می‌تونه بخش نظرات وبلاگ سایتمون باشه. جایی که کاربرا صرفا میان سوالاتی که دارن یا مشکلاتی که براشون پیش اومده رو مینویسن، به این امید که کسی جواب بده یا احساسی که دارن رو ارضا کرده باشن.

برا تحریک تولید محتوای غیرآگاهانه، عادل طالبی تو یه فایل صوتی مثال جالبی داشت. میگفت تو بعضی مطالب خودشون میرفتن با اسم‌های مختلف نظرات موافق و مخالف با محتوای مطلب می‌زاشتن. تا بقیه هم بیان در موافقت یا مخالفت با این نظرات، چیزی بنویسند. تحریک بشن که یه سمت رو بگیرن.

جناب آقای امیر تقوی هم یک درخواست مطرح کردند:

سلام، دوستانی که تجربه درگیر کردن مشتری ها در مسابقات و کمپین های تبلیغاتی و تولید محتوا از جانب اونا شده است، لطفا نمونه های موفق شون رو به اشتراک بزارن

جناب آقای حامد درخشانی اما یک نکته مهم و یک مثال جالب گفتند:

یکی از نکاتی که توسط برندهای ایرانی جدی گرفته نمی‌شه اینه که قبل از مطرح کردن هر درخواستی، از گروه‌های مختلف بازخورد بگیر و نظر واقعی‌شونو درمورد برندت بدون. این‌جا دیگه فقط مشتریای وفادار مهم نیستن. وقتی یه فراخوان عمومی می‌دی، مخالفین هم می‌تونن ازش استفاده کنن.

چند روز پیش روز جهانی عکاسی بود و یه برند آمریکایی (Lockheed Martin) که در صنعت اسلحه‌سازی فعالیت داره، به همین مناسبت از کاربرای توییتر خواسته بود که از محصولات این شرکت عکس بذارن و اکانت شرکت رو تگ کنن. خودشون هم قرار بود عکسای منتخب رو بازنشر کنن. این کار چند روز بعد از انتشار خبری انجام شد که می‌گفت از اسلحه‌های این شرکت برای کشتار مردم یمن استفاده شده. حالا واکنش کاربرا چی بود؟ عکس‌هایی رو منتشر کردن که راوی خشونت ایجادشده با استفاده از سلاح‌های ساخت این شرکت بود. توییت اولیه بعد از چند ساعت پاک شد. ممکنه نتایج منفی در این حد سنگین نباشن. ولی این‌که بدون استدلال فکر کنیم رسیدن به UGC غایت بازاریابی محتوایی یه برنده، شدیدا اشتباهه. کاری که با نسخه‌های ثابت هر روز داره بین برندهای ایرانی تکرار می‌شه.

آقای امین هاشمی هم اینگونه بیان کردند:

به نظرم ، دوستانی که بحث تولید محتوا توسط کاربر مد نظرشون هست، باید به بحث کامنت ها و ریویوها توجه ویژه کنن برای این قضیه هم گیمیفیکیشن می‌تونه خیلی کارساز باشه، این وسط هم بحث استفاده از افزونه هایی مثل mycred جدا بی نظیره، یک زمانی به پروژه ای رو با «مای کرد» کار کردم. واقعا لذت بخش بود و مفید

آقای اِن رضایی یک سوال مطرح کردند:

سلام، دوستان در ارتباط با برندهای محلی و مربوط به یه شهر خاص (مثلا رستوران) چه راهکارهایی رو برای فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی و ارتباط با مخاطبان پیشنهاد میدید؟

آقای سینا حسن زاده هم اینگونه پاسخ دادند:

بنظر من فارغ از هرچیزی، به قول آقای محمدی ارانی هر برندی باید داستان خودش رو بگه. مردمی که روزانه میان، کارمندان یا کارکنانش، پشت صحنه برندش و ...

و آقای محسن سمسار پور هم تایید داشتند که:

با نظرتون کاملا موافقم، یه چند صفحه دیگه مونده مطالعه کتاب داستان سرایی سازمانی رو تموم کنم، یه کتاب فارسی خیلی کوچیکه که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنند دوستان.

خود دکتر شامی زنجانی یک دوره کوتاه کاملا رایگان رو هم روی وب سایت وب یاد گذاشته.

آقای رضایی مجدد پرسیدند:

از لحاظ فنی برای درگیر کردن مخاطب با چه روش و تکنیک و بهره ای می توان برای تبدیل مخاطب به عضو بهره برد...؟

و آقای یاور مشیرفر اینگونه جواب دادند:

به نظرم نباید به تکنیک فکر کرد. تولید محتوای کاربر برای ما، نوعی پاسخ وفادارانۀ او به «دوستی» ماست. ساختن اعتماد و وفاداری و ارزش ‌دهی به رابطه بین کسب‌وکار و مشتری «روش فنی خاصی» ندارد. همانند ایجاد رابطۀ دوستی است: تعهد، صداقت، و زمان طولانی. البته اگر معتقد به «بازگشت مخاطب به محتوا و conversion طولانی» هستیم  و اگر «ارزش طول عمر مشتری» برای ما زیاد است. این پست امید امرایی به خوبی وضعیت رو‌ توضیح میده. این موضوع را می شود با دید ترغیب مخاطب به تولید محتوا دید.

تولید محتوا

توییتر

آقای سعید محمدی ارانی {یعنی خودم} در ادامه صحبت جناب مشیرفر عرض کردم:

دقیقا، داستان سرایی هم دقیقا توصیه می کنه تفکر خطی و دنبال تکنیک رفتن رو کنار بگذارید و ببینید مخاطب به دنبال چه ارزشی است و اون رو بهش هدیه بدید.

این هفته متاسفانه مشارکت بالایی نداشتیم، شاید تعطیلات از روز سه شنبه مشارکت رو تحت تاثیرگذاشته بود و اینگونه موضوع هفته ترغیب مخاطب به تولید محتوا به پایان رسید.

گردآوری توسط وب سایت تایمی موویز ببشخید! وب سایت ایران کانتنت مارکتینگ

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.