توییت نویسی (موضوع هفته دوم مردادماه 1397)

موضوعات پیشنهادی هفته دوم مردادماه توسط آقای سجاد بهجتی برای رای گیری به اشتراک گذاشته شد. موضوع هفته توسط آقای شفیع زاده اعلام شد:

موضوع مورد بحث این هفته:  توییت نویسی

چهل‌چراغ مباحث این هفته رو خود نیمای عزیز کردند و با ارائه مطلب جامعی که در خصوص توییتر و توییت نویسی داشتند، گروه رو به فکر فرو بردند.

بنا به تجربۀ ده سالۀ خودم از فعالیت در توییتر، جامع‌ترین و به‌روزترین مطلب از توییتر رو نوشتم که میتونین در ادامه بخونینش:

نکات زیرپوستی دربارۀ توییتر برای استفادۀ کاربران فارسی‌زبان

دوستان زیادی این مطلب رو تایید کردند و اقای مرتضی چرخ‌زرین اینگونه نوشتند:

مثل همیشه عالی بود نیما جان. مرسی. چند وقت پیش یه سایتی دیدم که هشتگ های ترند شده ساعات گذشته در توئیتر فارسی رو نشون می ده: سایت ترندزمپ. در صفحه اصلی سایت هم اگر بر روی هر کشوری برید(اسکرین شات) ترندهاش رو نشون می ده. استفاده از این ترندها به صورت خلاقانه می تونه کمک خوبی به بازاریابان محتوا برای دیده شدن محتواشون باشه

آقای محمد حسینی نیز اینگونه عنوان کردند و سوال پرسیدند:

من برای محتواگذاری در توئیترم از اپ Buffer استفاده می‌کنم. چون اولا هرجمله‌ای در هر زمانی به ذهنم بیاد، در آن می‌نویسم و خودش سر زمانهایی که تعریف کردم، پست می‌کنه روی پروفایلم و ثانیا به فیلترشکن نیازی نداره و ثالثا میتونم تنظیم کنم که همون جمله روی لینکدین یا فیسبوکم هم بره
من قصارهایی در مورد "توسعه فردی با کتاب" می‌نویسم و از روزی یک پست شروع کردم چون تازه کارم!
و طبق مشورتهایی که با حرفه‌ای‌ها کرده ام برای توییتر بهتره روزی سه تا توییت داشته باشی...
حالا نظر دوستان باتجربه این گروه نمی‌دونم چیه..؟

نیما شفیع زاده جواب محمد حسینی را اینگونه دادند:

محمد جان تو قسمت آنالیز خود توییتر بری بهت میگه فالوئرات بیشتر چه زمان هایی آنلاین هستن. میتونی واسه اون زمان ها اسکژول کنی.

اما سعید محمدی ارانی ضمن تایید محتوای ارائه شده نیما شفیع زاده ، چند ابهام را مطرح کردند:

نیمای عزیز سلام واقعا مقاله جالب و پر از تجربه ای بود. منتها من در خصوص توییتر بی سوادم و آدم بی سواد هم کوره. لطفا این ابهامات را برای من روشن بفرمایید.
در جمله اول نوشته اید که توییتر یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در کشور است. آیا رفرنسی برای این موضوع دارید؟ راستش جامعه اطرف من یا توییتر را نمی شناسند یا استفاده نمی کنند. شاید آنها هم مثل من بی سواد هستند.
در جمله دوم گفته اید هنوز مخاطبان خاص خود را دارد. که این در تناقض با جمله اول است . یعنی توییتر مخاطبان خاص خود را دارد و این یعنی درصد مشخص و کم لذا با مقیاس کم نمی شود محبوبیت یک شبکه اجتماعی را مطرح کرد. اما قرض ایراد گرفتن نبود سوال اصلی این است:
با توجه به اینکه به نظر من توییتر یک شبکه اجتماعی فراگیر در ایران نیست و به قول شما مربوط به مخاطب خاص است آیا سرمایه گذاری روی ان را برای همه توصیه می کنید؟ اگر بله چرا و اگر خیر برای چه تیپ کسب و کارهایی استفاده از این شبکه را توصیه می کنید؟

خانم فرنوش جی ام ال به این ابهامات اینگونه واکنش نشان دادند:

در جامعه اطراف شما شبکه اجتماعی محبوب چیه؟ یعنی اگه ما آمار بگیرم و توییتر رتبه سوم رو به دست بیاره تو ایران، نمیشه بهش گفت «یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در کشور»؟

یا حتی رتبه پنجم رو به دست بیاره. دیگه تو پنج تای اول که هست؟

ضمن این که من هنوز نمیدونم تلگرام رو میشه تو دسته شبکه های اجتماعی قرار داد یا نه. یکم سخته دسته بندی تلگرام.

و اقای سعید محمدی ارانی اینگونه جواب دادند:

اونهایی که کسب و کار دارند هم برای اینکه فقط حضور داشته باشند از لینکدین و گوگل پلاس استفاده می کنند.
اما عامه مردم ( حداقل جامعه آماری بنده ) نشون میده که از توییتر استفاده نمی کنند. دقیقا من هم سوالم همینجا بود. که این امار از کجا اومده با فیلترینگ و نبود شفافیت.
از طرف دیگه توییتر برای مخاطب خاص محبوبه اینطور که نیمای عزیز گفته.
با توجه به پیچیدگی‌های شبکه های اجتماعی و بالارفتن هزینه و صرف منابع برای حضور در آنها اگر قرار باشه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید آیا روی هر پنج مورد به ترتیب تلگرام ، اینستا و گوگل پلاس و لینکدین و در نهایت در توییتر سرمایه گذاری کنید یا متمرکز روی سه مورد اول ؟
یا اینکه بسته به اینکه مخاطب شما کجا است سرمایه گذاری می کنید؟
به بیان دیگه چه تیپ مخاطبینی در توییتر حضور دارند؟ این سوال اصلی است که عرض کردم که توییتر را برای چه کسب و کارهایی توصیه می کنند؟

پاسخ به این سوال می تواند مسیر موضوع هفته را مشخص کند. چرا که وقتی تیپ مخاطب توییتر مشخص شود آنگاه توییت نویسی و صحبت راجع به آن معنی و مفهوم پیدا می کند.
نیمای عزیز در خصوص داستان توییتر گفتند اما نقاط تاریک زیادی ممکن است وجود داشته باشد تا ما توییت خوبی را بتوانیم بنویسیم

و این مبحث با جوابیه خانم فرنوش ادامه پیدا کرد:

حقیقتش این که شما گفتید خودتون و اطرافیانتون چون از توییتر استفاده نمیکنید بی‌سوادید به نظر من نثر کنایه آمیز بود و لزومی بهش ندیدم، میشه برای هر آماری منبع موثق خواست حرفتون درسته و لزومی به کنایه زدن نیست، ولی همین که اکثر مقامات کشور توییتر دارند و ازش استفاده مداوم می‌کنند و برای تبلیغات در انتخابات و ... ازش کمک میگیرند نشون میده که به هر حال جزو شبکه های اجتماعی محبوب در ایرانه، وگرنه چه لزومی داره اینقدر ازش استفاده سیاسی و غیر سیاسی بشه؟ از گوگل پلاس استفاده کنن به جاش. این که حالا جایگاه محبوبتش چندمه، بالاتر یا پایین تر از لینکدین و اینستاگرام و غیره ست رو قطعا آدم باید با آمار قطعی نظر بده.
ضمن این که در نظر بگیرید بخشی از محتواهای کانال های پر طرفدار تلگرامی از توییتر فراهم میشه. یعنی توییتر داره رو استفاده از تلگرام هم تاثیر میذاره، مثل کانال وحید آنلاین، مملکته، توییتر فارسی و ....

و اقای سعید محمدی ارانی اینگونه اعلام کردند:

اصلا کنایه نبود خواهر
توی ولایت ما کسی که چیزی بلد نباشه به اصطلاح میگن آدم بی سود کوره یعنی ممکنه راه رو اشتباه بره
و چقدر زیبا گفتید که مقامات کشوری از توییتر استفاده می کنند برای اقراض سیاسی پس مخاطب آنها هم احتمالا اهل تفکر و روشنفکر و سیاست مدار هستند از جمله سیاستمدارهای خارجی مثل ترامپ لذا مخاطب باز هم خاص تر شد و توجه به نوع توییت کردن اهمیت پیدا می کنه .
لذا شاید این شبکه اجتماعی مناسب یک کسب و کار در حوزه پارچه و پرده نباشه . من این را می خواهم بفهمم.

و خانم فرنوش گفتند:

توییتر از نظر من بیشتر مناسب مخاطبانیه که با نوشتن و خوندن راحت ترم. حالا چقدر باعث میشه که اهل تفکر و روشن فکر و سیاست مدار باشن رو نمیدونم، چون چیزی که خودم دیدم همه نوع فشر روشن فکر و غیر روشن فکر و ترول و جامعه شناس و حتی آدم های شدیدا متحجر و ... تو توییتر پیدا می‌شن.
اگه کسب و کاری میخواد عکس بیس برای کار خودش تبلیغ کنه یا حتی فروش اینترنتی داشته باشه خب توییتر جای چندان مناسبی نیست. اینستاگرام قطعا جای بهتریه
شاید این خیلی به مخاطب مربوط نباشه، باید ذات شبکه اجتماعی و قابلیت هایی که داره رم در نظر گرفت
چون همون مخاطب روشن فکر توییتر هم میره تو اینستاگرام اکانت فروش پرده رو فالو میکنه ربطی به طرز تفکرش نداره

سعید محمدی ارانی:

پس شما معتقدید که توییتر به درد همه کسب و کارها نمی خوره؟

خانم فرنوش:

چرا، ولی باید محتوای مناسب ساختار توییتر رو در نظر بگیره. کبریت توکلی و تردیلا و بیسکوییت گرجی به عنوان مثال تو توییتر اکانت‌های خیلی موفقی دارند.

سعید محمدی ارانی:

اتفاقا موضوعی که الان فرمودید همان موضوع هفته است. توییت نویسی { در توییتر چگونه باید باشد یا توییت نویسی اثربخش در توییتر چگونه است}
در اصل یعنی محتوای مناسب ساختار توییتر چیست؟
شما دوباره برگشتید سرموضوع هفته

خانم فروتن در تایید حرف خانم فرنوش نوشتند:

دقیقا
تلگرام پیام رسانه

 و آقای امین برهمند اینگونه واکنش نشان دادند:

تلگرام به واسطه کانال هاش فقط پیام رسان نیست و یک پلتفرم اجتماعی محسوب میشه. و شما میتونید با همین امکان در معرض دید همگان قرار بگیرید. اما شبکه اجتماعی نیست

خانم فروتن ادامه دادند:

ب نظر من یکی از دلایلی ک باعث شده گرجی و توکلی انقد محبوب بشن در توییتر و واقعا هم موفق بودن درک درستیه که از اتمسفر توییتر دارن ، توکلی ی شخصیت خلق کرده که متناسب با فضای توییت نویسی در ایران که حال و هوای کنایه امیز و طنز داره(در معنای تلخ خودش) داره با مخاطب کانکتت میشه
مقایسه کنین با توییتای دی جی کالا که حتی ی جواب درست و حسابیم ب مخاطب معترضشون نمیتونن بدن و کلا ب ادم منتقل میشه که ی کارمند خسته رو گذاشتن پشت اکانت توییتر که خالی از عریضه نباشن
در واقع ب نظر من توی شبکه های اجتماعی باید لحن اون شبکه رو بررسی کرد و بعد محتوا ساخت
دی جی کالا میاد و از جشنواره هاش و کد تخفیفش میگه
خب مشخصه ی کاربر توییتری نیمده تو اکانتت شرکت ک ببینه چه محصولاتی الان برای خرید مناسب که اگه میخواست بره خب سایت و انتخاب میکرد. اما اگه دیجی کالا میومد(مثال عرض میکنم)یک شخصیت خلق میکرد و پیامهاش رو با لحن و محتوای مناسب توئیت میکرد خ موفق تر بود چون مخاطب توییتر خ خ زیرکه و در اخر اینکه از بعضی شبکه ها باید توقع کانورژن و داشت و از بعضی های دیگه هم انتظار برندسازی و حفظ جایگاه

در اینجا بود که آقای یاور مشیرفر با یک دنیا تجربه وارد گود شدند:

دوستان عزیز من
تلگرام ماهیتا و ذاتا یک «پیام‌رسان» بود.
با یک تغییر کوچک در استراتژی حمله به بازار سوشیال مدیاهای ایرانی و به خصوص اینستاگرام و با افزودن قابلیت «کانال» و رفع بحث Privacy پیج‌های اینستاگرام و افزودن امکان «شئیر انبوه» و در معرض دید قراردادن محتوا به صورت انبوه، عملا به یک «رسانۀ اجتماعی» تبدیل شد.
همین الان این مدیا موفق به جمع‌کردن ۱۶۰۰ نفر «بازاریاب محتوایی» زیر یک سقف شده‌است.
این توانمندی و قدرت در اینستاگرام هم وجود نداشت.
به نظر می‌رسد تلگرام با امکان ساختن گروه و کانال (به ارث رسیده از فیس‌بوک و قدرتمندتر از آن) به نوعی بازار هدف خود (ایران) را کاملا کپچر کرده‌است.
این کپچرینگ به قدری سودآور و از منظر کنترل و مهندسی افکار عمومی قدرتمند است که آقازاده‌ها هم با ساختن و واردکردن نمونه‌های مشابه برایش دندان تیز کردند.

خانم فروتن در خصوص لحن و صدا در توییتر یک محتوای زبان انگلیسی معرفی کردند:

چند تا نکته خوب تو این مقاله دیدم

 Know the difference between voice and tone. Voice doesn’t change, but a business’ tone should vary based on a situation. If a follower did not have a positive experience, a business’ tone may be more sympathetic and understanding.

Talk with people, not at them. Reply to @mentions and address both positive and negative feedback. It’s a real-time network, so businesses shouldn’t keep followers waiting too long.

Keep Tweets conversational. Be professional without being overly formal. Avoid business jargon when possible.

Think about how your content will be consumed by your followers. Would they want to retweet it or pass it along to others? Incorporate humor, inspiration and newsworthy content to draw followers in. #Twitter

آقای صادق تقوی با یک سوال به بحث گروه پیوستند:

دوستان و نیما عزیز سلام

سوالی که من دارم این هست که به نظر شما در توییتر فقط می بایست به حالت دلنوشت متن هامون رو قرار بدیم و بیشتر شروع کنیم به نوشتن جملات قصار و جستار گونه یا نه میتوانیم حتی مقاله و پست های کوتاه با موضوعیت کاری خودمان را انتشار دهیم؟

که خانم شایقی طنز گونه پاسخ دادند:

سلام والا در توئیتر اگر فارسی میخواین بنویسین که اکثر دوستان تمایلشون به فحش هست

در جواب این طنز اقای بهامین توفیقی اینگونه نوشتند:

خیلی گشتم پیداش کنم اما پیداش نشد، یه پست بود تو تئیتر کلی معنا داشت ، با این مفهوم که چرا همه بدبختی ها و ناله هاتونو میارید تویئتر، همه عشق و حالا و خوشی هاتونو می برید اینستاگرام
به نظرم این جمله خودش به تنهایی خیلی کافیه

و آقای نیما شفیع زاده هم اینگونه پاسخ دادند:

باتوجه به جنس شبکۀ اجتماعی توییتر طبیعتاً انتظار میره که کاربرها دنبال خوندن محتواهای کوتاه و مفید هستن. اما از اونجایی که من اکثر مقالات بلاگم رو تو صفحۀ توییترم منتشر میکنم باید بگم که من از توییتر ورودی خوبی به بلاگم دارم. علت اصلیش اون تاریخچه‌ای هست که از فعالیت خودم تو توییتر دارم و جامعه مخاطب زیادی من و سیرۀ کاریم رو می‌شناسن.

مجموعه توییتی من‌باب "تبلیغات در توییتر، آری یا خیر؟"

و اینگونه موضوع هفته توییت نویسی به پایان رسید.

توییت نویسی

 

دیدگاه های بازدیدکنندگان

نوین ادمین 14 مرداد 1397 - 09:07 وبگاه

با سلام .
گفتگو ها رو در کانال تلگرام خوندم . من متاسفانه تجربه خوبی از توئیتر نداشتم . به نظرم توئیتر جنس مخاطب خاصی داره و چند پله ای از نظر فرهنگی و فرهیختگی از کاربران اینستا بالاتر هستند . به این راحتی ها نمیشه برند شد . نیاز به زحمت زیادی داره و عملا یکی باید به صورت تخصصی چند سالی فقط روی این شبکه اجتماعی کار کنه تا بتونه خودش رو به عنوان یک برند معرفی کنه .
برای همین تا حدودی با گفته های آقای محمدی ارانی موافقم.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.