تاملی کوتاه بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در گروه کانتنت مارکترز

قطعاً شما نیز با ما هم عقیده هستید که شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات از زمان علاقه‌مندی مردم به شبکه‌های اجتماعی دچار تغییرات ماهوی بسیاری شده است. اگر پیش از این فردی با شما تماس می‌گرفت و درباره‌ی کالا یا خدماتش صحبت می‌کرد، فکس ارسال می‌کرد یا قرار ملاقاتی تنظیم می‌نمود این روزها به شیوه‌ای غیرمستقیم در شبکه‌های اجتماعی شما را شیفته خدمات و محصولاتش می‌کند.

ما علاقه‌مندان حوزه‌ی بازاریابی محتوایی معتقدیم، شناخت دقیق از پرسونای مخاطب یا مخاطبان و درک اقتضات، زبان و فضای هر شبکه اجتماعی به کارشناسان بازاریابی کمک می‌کند تا بتوانند در دریای وسیع شبکه‌های اجتماعی به خوبی شنا کنند و هوشمندانه و منطقی صدای برند خود را در میان امواج بسیار به گوش مشتری بالقوه خود برسانند.

ما در هفته‌ی دوم از سری گفت‌وگوهای گروه کانتنت مارکتزر به موضوع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ پرداختیم. اعضای گروه با ارائه نظرات، بارگزاری ویدیوهای آموزشی، اینفوگرافیک‌ها و مقالات تجارب خود را با هم به اشتراک گذاشتند. مطالبی که در ادامه مطالعه می‌کنید، تبادل نظر اعضای گروه در این حوزه است.

محسن الهامیان برای تبین میزان تعامل کاربران با انواع مختلف محتوا در شبکه‌های اجتماعی آمار و ارقام قابل توجهی را بیان می‌کند او می‌گوید: «برای ایجاد تعامل کاربر با محتوا در فیس‌بوک بهتر است برندهای کوچک، ۱ تا ۴ بار در هفته محتوا ارسال کنند و این رویه باعث 71% تعامل بیشتر می‌شود. مطالب فیس‌بوک که در آنها عکس استفاده شده است، 53% لایک بیشتر می‌خورند، 104% بیشتر نظر دریافت می‌کنند و 84% بیشتر روی آنها کلیک می‌شود. مطالب فیس‌بوک با ۸۰ کاراکتر یا کمتر، باعث 66% تعامل بیشتر می‌شود. مطالب فیس‌بوک که بصورتی سوالی هستند، 100% نظر بیشتر می‌گیرند. در میان برندهای کوچک، ارسال ۱ تا ۲ بار در روز، باعث 40% تعامل بیشتر می‌شود.

توئیتر باعث تقویت پیام‌های برند می‌شود. 78% از تعامل کاربر با برند در توئیتر، توسط ریتوئیت است. توئیت‌هایی که دنبال‌کنندگان را به ریتویت دعوت می‌کنند، ۱۲ برابر نرخ ریتوییت بیشتری دریافت می‌کنند. محتواهایی که بطور متوسط بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه هستند، 68.1% درصد بیشتر توئیت می‌شوند.

اما در لینکداین که شبکه اجتماعی کاری است، 60% از کاربران لینکداین علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت هستند. ارسال حداقل ۲۰ بار در ماه می‌تواند کمک کند که 60% احتمال پیدا کردن مخاطب خاص برای برند شما بیشتر شود و حساب لینکداین، 64% از کل لینکهای مستقیمی که وارد صفحه اصلی سایت شرکتهای بزرگ می‌شوند را تشکیل می دهد.

در شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام، برندها فقط با استفاده از ۳ هشتگ می‌توانند 110% لایک بیشتر در هر پست اینستاگرام بدست بیاورند. برندها فقط با استفاده از ۵ هشتگ می‌توانند 180% لایک بیشتر در هر پست اینستاگرام بدست بیاورند.

نحوه تعامل کاربران در یوتیوب بدین شکل است که 90% از کاربران گفته‌اند که تماشای یک ویدئو در مورد محصول، در فرآیند تصمیم‌گیری آنها مفید بوده است. ۵۰% از مدیران حداقل یک بار در هفته یک ویدئو در مورد کسب و کار خود تماشا می‌کنند. بازدیدکنندگان وب‌سایت، بعد از دیدن یک ویدئو، ۶۴% بیشتر تمایل به خرید یک محصول دارند.

دانیال ابروشان اینفوگرافیک آماری از کاربران ایرانی در  شبکه‌های اجتماعی را به اشتراک گذاشت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

محسن الهامیان با اشتراک گذاری تصویر زیر به درصد بازاریابان محتوایی در مناطق جغرافیایی متفاوت که از شبکه‌های اجتماعی برای توزیع محتوا استفاده می‌کنند، اشاره نمود.

بازاریابان محتوا

و به بحث تفاوت بازاریابی محتوایی با بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌پردازد و می‌گوید: «وقتی با برندها و نمایندگان آنها ملاقات می‌کنم، با کسانی روبرو می‌شوم که هنوز با مولفه‌های بازاریابی محتوایی آشنایی ندارند و وقتی که به آنها در مورد بازاریابی محتوایی توضیح می‌دهم، عکس العمل آنها این است که «اوه انتشار محتوا توسط برند؟ منظورت همون بازاریابی شبکه های اجتماعیه؟» در واقع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بخشی از بازاریابی محتوایی است و البته در بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابان از محتوا برای رساندن پیام هایشان استفاده میکنند. گر چه این ۲ نوع بازاریابی در بعضی قسمت‌ها نقاط مشترکی دارند اما آنها در واقع دو نوع بازاریابی مجزا از هم هستند، با نقاط تمرکز، اهداف و فرایندهای متفاوت نسبت به هم.

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سوژه هدف، تمرکز بر فعالیت بازاریابی در محدوده شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. زمانی که بازاریاب‌ها در یک شبکه اجتماعی کمپین می‌زنند، در واقع آنها این کمپین را در شبکه‌هایی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و… اجرا می‌کنند. به عبارتی، آنها هر محتوایی را که تولید می‌کنند، در این شبکه‌ها قرار می‌دهند.

در مقابل، کانون فعالیت برای بازاریابی محتوایی، وب‌سایت یک برند است؛ حال می‌خواهد یک وب‌سایت بزرگ باشد یا یک وب‌سایت کوچک برای فروش یک محصول خاص. شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محتوایی حیاتی هستند، اما در اینجا شبکه های اجتماعی مانند (فیسبوک، تویتر، گوگل پلاس)، بیشتر برای انتشار محتوا و دادن لینک به وب سایت برند در این شبکه‌ها استفاده می‌شوند، نه به عنوان مکانی مستقل برای قرار گرفتن محتوا.»

همچنین او معتقد است که لازمه داشتن یک رسانه اجتماعی موفق (در شبکه های اجتماعی)، یک فرآیند بازاریابی پایدار است. در حالی که هر سازمانی می تواند از رسانه اجتماعی برای ایجاد تعامل با مخاطبان استفاده کند و هیچ محدودیتی نیز برای این موضوع وجود ندارد. قبل از اینکه بصورت فعالانه در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید، به برخی چیزها در ابتدای کار نیاز خواهید داشت. در ادامه خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کند.

نیما شفیع‌زاده به علاقه‌مندان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کند که مطلب "بازاریابی رسانه‌های اجتماعی" در ویکی‌پدیا را  بخوانند چرا که با بیانی ساده و روان به تعاریف، اصول و شیوه‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی اشاره شده است. ایشان همچنین در یک اینفوگرافیک به موضوع ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی و اینکه چگونه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از ویدیوها استفاده کنند، اشاره می‌نماید.

ویدیو مارکتینگ

حامد بختیاری به اعضای محترم گروه پیشنهاد می‌کند که کتاب "بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی رویکردی نوین به بازاریابی الکترونیکی پیشرفته"  نوشته مايكل آر. سولومون - تريسي ال. توتن را بخوانند.

در معرفی کتاب آمده است: « امروزه شبکه‌هاي اجتماعي چيزي فراتر از يک وسيله سرگرمي شده است. امروزه شبکه‌هاي اجتماعي ابزاري براي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ به شمار مي‌آيد. شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا از ابزارهاي بازاريابي و تبليغات با کمترين هزينه و بيشترين بازده استفاده کنند. شبکه‌هاي اجتماعي عصاي دست کسب و کارهاي کوچک و نوپا شده است. در کتاب حاضر ديدگاهي جديد در رابطه با کاربرد شبکه‌هاي اجتماعي ارائه شده است.»

شبکه های اجتماعی

شراگیم مرادی با اشاره به مقاله‌ "در شبکه های اجتماعی از کجا شروع کنیم؟" دانستن درباره قواعد گسترش شبکه‌های اجتماعی را پیشنهاد می‌کند.

از دید سمانه ... هر مدیر شبکه های اجتماعی باید 5 مهارت داشته باشد: 1.تولید تصاویر گرافیکی، 2.مهارت در نوشتن، 3.طرز فکر مشتری مداری، 4.درک قوی از سئو و بازاریابی محتوا، 5.تجربه در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی.

میلاد صفایی سایت we are social را به اعضای گروه معرفی می‌کند و می‌گوید: «آمار خیلی جالبی در مورد سوشیال مدیاها میده، حتما چکش کنید»

محمدکلانتری خواندن مقاله" 8 فرصت شبکه‌های اجتماعی در سال 2017" که باید بدانید را به اعضای گروه پیشنهاد می‌کند.

دانیال متین با ادبیاتی خودمانی درباره اهمیت رعایت اصول بازاریابی و برندسازی شخصی صحبت می‌کند او می‌گوید : « به قول جک تراوت که از غول های بازاریابی واستراتژیه، در کتاب تمایز یا نابودی، مفصل توضیح میده که متمایز نباشید، براحتی آب خوردن از بین میروید!»

ایشان معتقد است که تضمین بقای برندها در شبکه‌های اجتماعی افزودن ارزش است و استفاده از شیوه‌های تبلغاتی که تنها در جهت ایجاد جو هستند در درازمدت هیچ خروجی خوبی نخواهد داشت و باید به ایجاد ارزش، هویت بصری و محتوایی برند خود باشیم.

نیما شفیع زاده با اشتراک گذاری اینفوگرافیک 60 دقیقه آنلاین، اطلاعات جالبی درباره‌ی تمام فعالیت‌هایی که در هر 60 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد به سایرین منتقل می‌کند.

شبکه اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.