داستان سرایی در برند

 داستان سرایی در کسب و کار ، جادوی سحر آمیز رونق کسب  و کار
همه چیز با یک داستان شروع می شود.
همه چیز به روزی بر می گردد که ذهنم درگیر یک چالش اساسی شد. یکی از سه شنبه های پاییز 95 توی ناصر پارتی (بستنی ناصر میدان نوبنیاد) که دوستان قدیمی دور هم جمع شده بودیم، دوستم با ذوق و شوق در حال تعریف داستان زندگی استیوجابز و کسب و کار اپل بود و من توی این فکر بودم که در محفل‌های دیگر هم داستان‌های مشابه‌‌ای از کسب و کارها معروف را شنیده بودم و شما هم حتما شنیده‌اید. داستان سرهنگ ساندرس و رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی، داستان بیل گیتس و کسب و کار ماکروسافت یا حتی کسب و کارهای کمتر معروف اما مهیج مثل داستان دنیل سوارفسکی  و کسب و کار تراش کریستال تیرولیت.  چالش خاصی ذهنم را مشغول کرده بود اینکه نکته الهام بخش در دل این تعاریف که باعث می شود ما بدون اینکه حتی شاید یکبار هم مشتریان آنها باشیم اما سینه به سینه داستانشان را تعریف کنیم، چیست؟
در نگاه اول به نظر می رسد که کیفیت، نوآوری، توجه به مشتری، آینده پژوهی، خلاقیت، خدمات پس از فروش و ... دلیل این تبلیغات دهان به دهان باشد. اما این موارد فقط بخش کوچکی از این دلیل هستند، با نگاهی ژرف‌تر متوجه چیز مهیج و سحرآمیزتری می شویم.
آنچه که باعث این موضوع می‌شود ایجاد هویت و شخصیت در دل داستان‌ سرایی‌های الهام بخش است. برندهایی که الگوی زندگی بسیاری از کارآفرینان کنونی شده‌اند سال‌ها است که به قدرت داستان سرایی پی‌برده‌اند. آنها فهمیدند که راز ایجاد هویت و شخصیتی که زبان به زبان بچرخد، داستان سرایی است.  
کافی است یک جستجوی ساده در دنیای مجازی داشته باشید. استیو جابز زمانی که نیروی انسانی استخدام می‌کند داستان آن و شاخص‌های مد نظرش را داستان گونه بیان می‌کند. او زمانی که قصد داشت محصول جدیدی به بازار عرضه کند، داستان‌های مهیج و جالب محصول جدید را زودتر از خود محصول زبان به زبان می سراید.
ایجاد هویت و شخصیت برای برندها از طریق داستان سرایی اکنون به یک هنر و مهارت برای بازاریابان تبدیل شده است.
داستان سرایی
شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، یک مدیر بازاریابی یا مدیر فروش یا به عنوان یک مدیر پروژه برای جلب توجه دیگران و متقاعد کردن آنها نیاز به داستان سرایی دارید. وقتی که شما با استفاده از یک جمله محوری در بخش‌های مختلف کسب و کارتان داستان های مختلف تعریف می‌کنید در واقع در حال استفاده از مهمترین بخش استراتژی محتوا هستید.
داستان سرایی پایه و اساس بازاریابی محتوایی است.
از همان روز به بعد،  مطالعه، پژوهش و اجرای مفاهیم بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا را با رویکرد داستان سرایی شروع کردم. ماموریت اصلی من به عنوان یک استراتژیست محتوا و داستان سرا  کمک به کسب و کارها برای ایجاد هویت و شخصیت به کمک داستان سرایی است.
داستان سرایی
خیلی مواقع وقتی از داستان سرایی صحبت می کنم، مخاطب دچار چالش می شود که آیا این داستان سرایی همان قصه یکی بود یکی نبود است یا چیزی فراتر از آن است.
در اصل تعریف تمام وقایع مهم و جذابی که در کسب و کار شما می افتد، اعم از ورود یک محصول جدید، تغییر مدیریت، چالش های بازار، تقابل و چالش های با مشتریان، خاطرات نیروهای فروش و ..... بایستی به نحو جذاب و همراه با یک پیام با ارزش به گوش مخاطب برسد تا هم او را جذب داستان کند و هم در پایان داستان چیز با ارزشی نصیبش بشود، این هنر داستان سرایی است.
داستان سرایی
فراگیری مهارت داستان سرایی
فراگیری مهارت داستان سرایی کمی با هنر داستان نویسی متفاوت است. قرار نیست ما تبدیل به صمد بهرنگی، نادر ابراهیمی، جلال آل احمد، آنتوان چخوف، کافکا، داستایفسکی و الی آخر بشویم. قرار است شهرزاد قصه گوی کسب و کار خودمان بشویم.
داستان سرایی در همه شقوق کسب و کار کاربرد دارد. از استخدام شدن گرفته تا فروش و بازاریابی، در رهبری و راهبری کسب و کار، در ارائه  های فردی و در آموزش و .... . تا کنون کسی را چه در داخل و چه در خارج از کشور ندیده ام که از این تکنیک استفاده کند و با شور و شوق و هیجان از تاثیرات آن صحبت نکرده باشد.
مهارت شروع داستان گویی، قرار دادن پیام اصلی در دل داستان، شناخت عناصر اصلی داستان که باعث اعتبار و اثربخشی داستان شود، چگونگی برقراری ارتباط احساسی با مخاطبین در دل داستان سرایی، جمع بندی داستان و پیام پایانی از جمله مهارتهایی هستند که در دل داستان سرایی در کسب و کار قرار دارند و ما آنها را به شما آموزش می دهیم.
تسلط  کامل به بحث بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا ، تولید محتوا و تحلیل و اندازه گیری و ارائه آن در قالب داستان سرایی تخصص ما است. ما بر اين باوريم که محتوا قلب تمامی استرتژی‌های بازاریابی است، فقط کافی است در خصوص انواع بازاریابی فکر کنید تا ببینید چه چیزی به بازاریابی شما هویت می دهد؟.
 
100% هر کسی داستان خودشو داره.