مشاوره

مشاوره آری یا خیر؟
مشاور بازاریابی محتوا
پاسخ اینکه آیا مشاوره به ما کمک می کند یا خیر دقیقا در کلمه “ کمک” نهفته است!
یکی از روزهای پاییز  1393 با آقای رامتین خان دوست و رفیق گرامیم که در حوزه برنامه ریزی تولید و فروش خبره و دستی بر آتش دارند، در خصوص همکاری با یک استارت‌ اپ گفتگو می کردیم. مدیران استارت اپ از ایشان خواسته بودند که در زمینه تولید و فروش محصولاتشان به آنها مشاوره بدهد. ما هم درخصوص اینکه چگونه باید این کار را انجام بدهد با هم گفتگو می کردیم.
من معتقد بودم و هستم که بسیاری از کسب و کارها با اینکه نیاز به مشاوره دارند اما مشاوره راه حل آنها نیست! آنها بیشتر نیاز به کمک دارند. بخصوص اگر استارت آپ باشند. این خیلی خوبه که به مدیران مشاوره بدهیم که در مدل کسب و کار خود و حوزه های 9 گانه آن چگونه باید استراتژی بریزند و چگونه باید اقدام کنند با این وجود کمک به راه اندازی و اجرای برنامه ها و عملیاتی نمودن استراتژی ها کمک اصلی و خواسته اصلی هست که مدیران به اون نیاز دارند و بخاطر همین برای مشاوره پیش ما می آیند.
تجربه این چند سال فعالیت من در حوزه بازاریابی محتوا که حوزه ای است که هنوز بسیاری از مخاطبان با آن آشنایی ندارند و ذاتا هم یک حوزه غیرملموس هست نیز بر این نکته تایید دارد. ما در ایران کانتنت مارکتینگ طی سالهای اخیر بسیار محل مشورت همکاران، هم صنفی ‌ها و مدیران کسب و کارها و استارت آپ ها بوده‌ایم. گفتن این موضوعات نه به معنی خودستایی و تعریف از خودم می‌باشد بلکه مقدمه‌ای بود برای تعریف یک داستان و تجربه جالب که در خلال این مشاوره ‌دادن ها به وجود آمد.
نکته جالب موضوع اینجا بود که بعد از مدتی می دیدم که برخی از دوستانی که مشورت می‌گیرند از مشاوره‌هایم چندان استفاده نمی‌کنند و مجددا مسیر قبلی و شکست خورده قبلی را طی می‌کنند و این برایم جای سوال داشت! که چرا اینگونه است؟ آیا مشاوره‌هایم برای این دوستان کارساز نیست؟
تصمیم گرفتم این معما را حل کنم، لذا شروع کردم از دوستانی که مشاوره داده بودم و آنها اصول و فنونی که به آنها آموزش داده بوم را بکار نبرده بودند پرس و جو کنم که چرا اصول و فنون را بکار نبرده‌اند؟
به نکات جالبی برخورد کردم.
برخی از آنها فرصت اجرای آنها را نداشتند! اصلا باورپذیر نیست که کسی برای مشاوره پیش شما بیاید، راه حل مشکلش را دریافت کند اما فرصت نداشته باشد که اجرا کند!!! این یعنی اینکه یا هنوز به آن راه حل ایمان ندارد یا واقعا مشکلش یک نیاز نان شبی نیست و حالا هر وقت فرصت پیدا کرد راه حل را اجرا می کند.
برخی دیگر که تعدادشان بیشتر بود به راه حل ایمان داشتند اما در اجرا ضعیف بودند یا اصل این توانمندی و اعتماد به نفس را نداشتند که آنها را اجرا کنند. توانمندی اجرا بسیار نکته کلیدی است که من در این تجربه گرانبها به آن دست یافتم. اینجا دقیقا همان جایی است که من معتقدم باید به کسب و کارها کمک کرد.
برخی دیگر نیز با اینکه به راه حل‌هایم ایمان داشتند منتهی به دلیل ضعف شدیدی که در کسب و کارشان داشتند و اصول و فنون کسب و کار را نه تنها بلد نبودند که بسیار بد هم اجرا می کردند برای مشاوره به سراغم آمده بودند منتهی متوجه شدم این دوستان به مشاوره احتیاج ندارند بلکه به کمک احتیاج دارند که فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشند، تا کشتی به گِل نشسته کسب و کارشان را نجات دهند و بعد بتوانند از راهنمایی های من در کسب و کارشان استفاده کنند.
در تعریفی هم که از کلمه مشاوره در دانش نامه آزاد ویکی پدیا آمده  است، نوشته شده:
“مشاوره مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد.”
لذا در این پرس و جوها متوجه شدم که باید یک مدل برای مشاوره هایم داشته باشم. که علاوه بر مشاوره، به همکارانم در اجرا کمک کنم و کمکشان کنم تا کسب و کارشان را بهتر و اثربخش تر مدیریت کنند.
مشاوره بازاریابی محتوا
حوزه‌های مشورتی که می تونیم در آنها به شما کمک کنیم:
  • مشاوره و کمک به نوشتن طرح استراتژی بازاریابی محتوا شما
  • مشاوره و کمک در چگونگی نوشتن داستان کسب و کار و برند رویایی شما
  • مشاوره و کمک در طرح ریزی طرح‌های تبلیغ نویسی کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک به مدیریت محتوای کسب و کار شما ( ازتولید محتوا تا انتشار و مدیریت آن)
  • مشاوره و کمک در راه اندازی تیم بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما
  • مشاوره و کمک به سئو و افزایش بهبود رتبه شما در موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل
 نحوه مشاوره
مرحله اول مشاوره (رایگان) : جلسه اول آشنایی و درک موضوع و مشکل
جهت برگزاری اولین جلسه مشاوره (رایگان)  یک ساعته و هماهنگی جلسه با شماره 76710116  ۰۲۱  تماس حاصل نمایید.
 این مرحله با هدف آشنایی و شناخت طرفین ، آشنایی با سطوح انتظارات طرفین و فهم دقیق مساله و مشکل بر اساس برداشت‌های ارائه شده توسط مراجعه کننده صورت می‌پذیرد.
مشاوره
مرحله دوم مشاوره: طرح‌ریزی فرایند مشاوره برای ادامه همکاری و عقد قرارداد و طرح‌ریزی برنامه عملیاتی.
جهت برگزاری جلسه دوم به بعد مشاوره ابتدا هزینه همکاری بین طرفین مشخص میشه و با عقد قرارداد جلسات مشاوره اصلی رو شروع می کنیم.
 شما همچنین می توانید از طریق زیر برای من پیغام بگذارید تا برای هماهنگی اولین جلسه مشاوره با شما تماس بگیرم.
به اعتقاد من :
100% هر کسی داستان خودشو داره و راه حل خودشو می طلبه