سئو (هفته چهارم تیر97)

 موضوعات پیشنهادی هفته چهارم تیر ماه توسط آقای سجاد بهجتی برای رای گیری به اشتراک گذاشته شد:

سئو

موضوع هفته توسط آقای شفیع زاده سئو اعلام شد.

تاثیر محتوای کپی

سوالی در گروه مطرح شد که اگر محتوای کپی در سایت بزاریم، روی سئوی سایت چه تاثیری داره؟

Sayyed Saeed Sarfarazi گفت:

لینک بدین به سایت اصلی با نوفالو، منبع داشته باشه هم اول مقاله هم اخرش. اگر همه مقالات کپی باشه قطعا تاثیر منفی داره، البته طبق آموزش هایی که دیدم و تجربیات خودم میگم. که در مورد سوال «لینک رو به صفحه مقاله کپی شده بده یا به صفحه اصلی سایت منبع؟» توضیح بیشتری داد:

به صفحه مقاله طبعا باید باشه البته اطلاعات دقیق و موثقی در این مورد ندارم. اصولا توی سئو طوری کار کنید که با شرافت و عقل آدمی مطابقت داشته باشه و آدمیزاد از مقاله شما و سایت شما خوشش بیاد. حقوق کپی رایت رو نقض نکنید و خیلی اصول نگارش رو رعایت کنید. اگر الان گوگل با قواعدی که طبق عقل درست هستند اما طبق گوگل درست نیستند کنار نیومده، بزودی کنار میاد. شما برای انسان ها سایتتون رو بهینه، جذاب و دوست داشتنی کنید.

ما دو نوع سئو داریم:

  • سئو داخلی سایت
  • سئو خارجی سایت

سئو داخلی شامل بهینه سازی متن سایت، رعایت نکات برچسب گذاری، رعایت نکات لینک داخلی به صفحات دیگر سایت، رعایت هدینگ ها، اوپتیمایز تصاویر و آلت اونا، چگالی کلمه کلیدی، تعداد کافی کلمات متن و رعایت قوانین خوانایی، مناسب موبایل بودن، بهینه بودن برنامه نویسی سایت و...  است.

سئو خارجی سایت شامل میزان ورودی های سایت شما از سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی است و چگونگی عملکرد شما در بیرون سایت شما برای گرفتن ورودی و ماندگاری ورودی های شماست!

Mohammadjavad هم برای همین سوال در مورد تاثیر محتوای کپی نوشت:

پنالتی بستگی داره به محتوا. محتوایی هست که اصلا باعث افت و پنالتی هم نمیشه که هیچ بازدید میگیره (بارزترین سایت بیتوته و امثالش البته این سایت ها تغییرات جزئی میدن که باعث این اتفاق شده)

تجربه ام (بازم میگم دوست دارم افرادی مثل آقای شیرازی راهنمایی کنند) میگه پنالتی موقعی صورت میگیره کلمه کلیدی مد نظر بیش از حد باشه و وقتی پنالتی صورت بگیره دنبالش کاهش رتبه در نتایج و اسپم شدن هست (البته خود گوگل میگه چیکار کنید و با رفع مشکلات و درخواست بازبینی طی 2 هفته اگر مشکل حل شده باشه یواش یواش به جایگاه قبلی باز میگردید)

در کل سعی کنید اگر واقعا نمیتونید اختصاصی و ترجمه شده بنویسید حداقل تغییرات جزئی بدید + عکس اختصاصی بزنید و الت تصویر هم فراموش نشه کلمه کلیدی داخلش باشه برخلاف خیلی ها که یادشون میره.

«اسلامی - هم دانشگاهیان» هم سوالی در همین زمینه داشت:

اگر قسمتی از یک کتاب (مثلا 20 صفحه) را تایپ کنیم و به عنوان محتوا در سایت بگذاریم، غیرقانونی است؟ و اینکه چقدر باید تغییرات روی ان اعمال کنیم تا مشکلی برای ما پیش نیاید؟

که  F در جوابش نوشت:

قطعا اون نوشته های کتاب بر اساس کلید واژه خاصی سئو نشده، شما کافیه فقط به قوانین سئو  on page عمل کنید. مثل اینکه کمتر از ۳۰۰ کاراکتر نباشه تو هر صفحه مطالبتون رو با زیرعنوان های جذاب به قسمت های مختلفی تقسیم کنید و برای هر قسمت عکس مرتبط بزارید و در این مسیر مجبور می شید برای اینکه کلمه کلیدی در پاراگراف اول باشه چند خط هم از برداشت خودتون از متن که لپ کلام هست بنویسید.

در واقع کلیدواژه ای که انتخاب می کنید مهمه، اگه سایتتون وردپرس باشه پلاگین های خوبی وجود داره که به راحتی شما رو کمک می کنه که تا متنی که دارید در سایت می زارید رو سئو کنید. اما یادتون نره همونقدر که رعایت این قوانین مهمه تعداد بازدید صفحه و درصد میزان خروج از اون هم مهم می شه که بسته به استراتژی که برای سایتتون دارید می تونید از روش های افزایش ترافیک استفاده کنید

رضا شیرازی برای همین سوال:

بله این کار غیرقانونی است و انتشارات میتونه از شما شکایت کنه و غرامت بگیره. [و حتی اگر اسم منابع ذکر بشه] بله [غیرقانونیه] مگر اینکه اجازه کتبی از انتشارات داشته باشین یا خودشون اعلام کرده باشن که معمولا اینطور نیست.

شکایت از کپی کننده‌ی محتوا

رضا شیرازی در مورد شکایت از کسی که محتوی رو کپی کرده گفت:

برای مطلب به دادسرای ناحیه 31 جرائم رایانه ای مراجعه میکنید و از طریق پلیس فتا شکایت میکنید. اما برای کتاب موضوع فرق داره و خیلی جدی تر هست

نظر عادل طالبی در این مورد:

جناب شیرازی عزیز... فقط طولانی بودن پروسه و مراحل را هم بگویید!!! مثلاً درباره کتاب که متن قانونی و قابل اجرا در خمایت از نشر داریم، کتاب و محتوا را عیناً کپی می کنند، دست ناشر به هیج جا عملا بند نیست. به عنوان مثال اولین کار برای شکایت واریز مبلغ 3 میلیون تومان علی الحساب است و مشکلات دیگر که اصولاً موضوع کپی شدن و شکایت را (مگر درباره برند ها که واحد خقوقی دارند) غیر قابل مطرح می کند.

که رضا شیرازی در جواب نوشت:

برای ثبت شکایت تا آنجا که من میدونم مبلغ زیادی پرداخت نمیشه، فقط در صورتی که دادگاه به ضرر شما رای صادر کنه هزینه کارشناس را باید پرداخت کنید که در آن حالت مبلغ در حدی که فرمودید پرداخت میشه و در صورتی که دادگاه به نفع شما رای صادر کند هزینه را از محکوم میگیرند. یک مورد من سراغ دارم که انتشاراتی که من باهاش کار میکردم شکایت کرده بود و چهل میلیون تومان غرامت گرفت. این موضوع تقریبا سه سال پیش اتفاق افتاده، البته همانطور که فرمودید روند رسیدگی طولانی است.

عادل طالبی در واکنش به این پیام رضا شیرازی گفت:

درباره کپی شدن محتوا و ماجرا های آن، ما با دو مشکل مواجه هستیم:

یکی «درد» و «رنج» دیدنِ کپی شدن حاصل زحمات ما در تولید محتوای تازه و نو و Fresh Content که یکی از پایه های Inbound Marketing و Content Marketing و SEO است و دیگری، حتی وخیم تر هم هست!!! ممکن است ما Pentaltize شویم (توسط الگوریتم پاندای گوگل) و متهم شویم به Duplicated Content!!! یعنی به کپی کاری! یعنی من محتوا راتولید کرده ام، دیگری کپی کرده است، گوگل آن را اشتباهاً به عنوان نسخه اصل و من را به عنوان کپی کننده در نظر بگیرد!!! این دیگر تحمل کردنی نیست!

اولین راهی که به نظر می رسد و راه درست و قانونی است، شکایت به دادگاه صالحه (دادگاه ویژه جرایم اینترنتی) است. پارسال که در یک مورد، من برای شکایت از یک سایت کپی کار مراجعه کردم و روند را پرسیدم متوجه شدم باید یک رقم بالایی علی الحساب برای باز کردن پرونده و دادرسی پرداخت می کردم. تا بعد از دادگاه، اگر رای به نفع من صادر شود کل مبلغ برگردد و طبق رای دادگاه خسارت داده شود. اگر هم رای بر علیه من صادر شود که هم پولم رفته بود و هم باید هزینه های دادرسی و... را می دادم و هم حق شکایت برای طرف مقابل وجود داشت و...

ثابت کردن کپی کاری هم که کاری سخت بود. دیدم این فقط برای برند ها و کسانی که دارای واحد حقوقی و وکیل و... هستند امکان پذیر است و من نه وقت و نه پول و نه انرژی لازم برای پیگیری رونده را ندارم.

من یک راه جالب تر و کاملاً اجرایی و کاربردی پیدا کرده ام. کل ماجرا را در یک فایل ویدئویی ضبط کرده ام و این روشی عالی برای مقابله با این کپی کننده های محتوا را که پیدا کرده ام برایتان معرفی می کنم. البته من فقط این راه را پیدا کرده ام. راهی بوده که سال هاست وجود داشته و دارد.

مشاهده فایلا ویدئویی:

https://t.me/kar_kasb/2426

برای عزیزانی که نمی توانند فایل ویدئویی را ببینند، فایل صوتی از ویدئوی فوق را اینجا قراار داده ام که می توانید گوش کنید:

https://t.me/kar_kasb/2427

البته طبیعی است که دیدن مراحل در فایل ویدئویی بسیار کاربردی تر خواهد بود.

Mona Mazahery هم تجربه‌ای در این زمینه داشت:

سلام، من مشکل مشابه شما رو داشتم با این تفاوت که یکی کل مطالب سایت رو که در آن زمان ۵۰ تا مقاله بود کپی کرده بود. در حدی که حتی کامنت هایی که من در پاسخ به کاربرا نوشته بودم رو هم حتی کپی کرده بود و با نام کاربری خودش روی یه دومین دیگه منتشر کرده بود!!! به طرزی که اسم و فامیل من بود و عکس ایشون، من از طریق مراجع قانونی پی گیری کردم ولی متاسفانه علی رغم طولانی شدن روند پی گیری رأی خاصی صادر نشد و دلیل نقص مدرک عنوان شد!!! من هم چون واقعا دیگه وقت نداشتم ادامه ندادم روند رو

متاسفانه قانون از تولید کنندگان محتوا در ایران حمایت خاصی نمی کنه!!! ولی حداقلش اینه که افرادی که تو این صنعت فعالیت می کنند خودشون اخلاق حرفه ای رو رعایت کنند و از دستاوردهای بقیه به عنوان نردبان برای بالا رفتن خودشون استفاده نکنند.

و بعد از دیدن فایل ویدئویی عادل طالبی گفت:

با تشکر مطلب مفیدی بود دانلود کردم دیدم ارزش این کار در برابر شکایت رسمی احساس میکنم با مشکلاتی که دارد بالاتر باشد! سوالی که دارم اینه دقیقا اگر کپی کرده باشد اون فرد گوگل متوجه دقیق کپی کردن میشود اما اگر تغییر محتوا داده شود اما آن وقت چطور؟ حتی تغییر محتوا در حد تغییر جملات و تغییر فعل و فاعل و از این دست آیا باز راهگشاست؟

و در مورد تجربه‌ش از شکایت گفت:

سلام، من که به دادگاه رسیدگی به جرایم اینترنتی مراجعه کردم مبلغ بالایی برای پی گیری پرونده پرداخت نکردم. ولی حرفی که به من زدند این بود که محتوایی که در فضای مجازی منتشر می شه قابل ردیابی نیست. در حالی که wayback machine و نرم افزارهای دیگه هستند که خیلی راحت می تونند ثابت کنند که شما اول محتوا رو نوشتید. مسئله مهم ثابت کردن اینه که شما محتوا رو تولید کردید

عادل طالبی در مورد نظر Mona Mazahery روی ویدئوش توضیح داد:

من طبق مطالعه ای که داشتم و موردی که خودم انجام دادم کپی عینی بود. درباره کپی مفهومی و محتوایی و معنایی تجربه ندارم که بخواهم صحبتی درباره اش داشته باشم. بعید هم می دانم که بشود. حتی درباره کتاب فیزیکی هم من چون معاون اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب بوده ام، معاون روابط عمومی نمایشگاه کتاب بوده ام، قانون مدون دارد، فرآیند بررسی دارد، اتحادیه و غیره دارد، الان هم در حوزه بازاریاب دیجیتال ناشران فعالیت های جدی دارم، در جریان کپی های غیر قانونی کتاب هستم، می بینم که مثلا یک نفر کتاب ترجمه شده ی یک نفر را بر می دارد. ادبیاتش را تغییر می دهد (یعنی ترجمه نمی کند، همین ترجمه فارسی را دوبارهنویسی می کند) و به اسم ترجمه می دهد بیرون، هیچ کاری هم نمی شود کرد!!!

فکر می کنم در حوزه دیجیتال هم نشود این موضوع را در اغلب موارد اثبات کرد. اگر کپی عینا باشد شاید بتوان ولی کپی مفهومی را نمی توان. واقعا هم کار دشواری است تشخیص و اثباتش. اصلا یکی از روش های سئو همین است که ما در دوره ها در بخش Content می گوییم دو روش داریم:

  • Content Curation
  • Content Creation

اصلا Content Curation یکی از استراتژی های ورود به بازار در حوزه بازاریابی محتوا است و به عنوان کاتالیزور سئو استفاده می شود. درباره این موضوع، هم در دوره های بازاریابی دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی و هم در دو وبینار صحبت کرده ام، می توانید فیلم وبینار ها را به صورت کامل  اینجا ببینید:

http://www.aparat.com/v/23dsm

یک وبینار هم با ارائه جناب آقای متولی مدیر انتشارات هوپا و الگو برگزار شد که درباره UGC کامل صحبت شد و می توانید فیلم آن را اینجا ببینید:

https://t.me/kar_kasb/2287

که اصلا بخش Content Curation در آن دقیقا درباره همین موضوع گردآوری محتوا صحبت می کند. البته در این وبینار آقای متولی بیشتر روی حوزه UGC در حوزه نشر و شبکه های اجتماعی فوکوس شده بود که بخش Content Curation بیشتر روی محتوای گرافیکی بود. ما این موضوع را عیناً درباره محتوای متنی در حوزه SEO  داریم.

و در مورد تجربه‌ی Mona Mazahery که گفته بود روش‌هایی مثل waybak machine هست گفت:

نه، اگر سایت کپی کننده شما Copy Period بالاتری از شما داشته باشد ممکن است آن آرشیو شود در حالی که هنوز به زمان Archive شما نرسیده باشد، عملا آن را به عنوان اصلی می توان شناخت!!! اگر ویدئو را نگاه کنید دقیقا این مشکل توضیح داده شده و اتفاقا گوگل در این مورد پذیرفته که ممکن است پاندا اشتباه کند.

مشکل هم همانطور که در ویدئو شرح داده شد با Web Master Tools قابل حل کردن است. اما نه کاملاً چون SiteMap ها هم برای سایت های مختلف با سرعت مخحتلف خوانده می شوند. به همین دلیل Complain گفته شده توسط نیروی انسانی و طبق قوانین DMCA تحلیل و بررسی می شود. ویدئو را وقت بگذارید و نگاه کنید، دقیق توضیح داده شده.

تاثیر بازدیدها بر سئو

Zeynab yazdanbakhsh سوالی در مورد تاثیر بازدیدها داشت:

یک سوال برای من پیش اومده، در مبحث پایین اومدن رنک الکسای یک سایت، آیا میزان بازدیدها بیشتر اهمیت داره؟ (مثلا سایتی رو در نظر بگیرید که از نظر کلمات کلیدی و سئوی مناسب زیاد محتوای مناسبی نداره ولی بازدیدهای زیادی ازش میشه) یا بالابردن سئوی یه وبسایت، اصولا تعداد بازدیدهای بالای یک سایت در نظر موتورهای جستجوگر گوگل چقدر اهمیت داره و چه امتیازاتی براش داره؟

که در جوابش  mohammadjavad  نوشت:

ببینید مهم اینه آیا جامعه هدف چند درصد به سمت سایت میان؟ مثلا یک سایت جامع صد در صد بازدیدش از یک سایت تخصصی بالا هست. مثلا شخصی سایت برنامه نویسی داره مهم اینه چقدر افرادی میان که به این مباحث علاقه دارند و یا تخصص. مثلا این سایت برنامه نویسی قطعا از سایتی که در مورد مواد شیمی و... صحبت میکنه بازدیدش بالاتر هست اما از سایت جامع بازدیدش کمتر.

سئو این جور که تجربه ام میگه در یک کلام میشه گفت محتوا همین و بس. قالب هم جزو محتوا تا حدودی به حساب میاد چون کاربر اول قالب میبینه بعد متن (البته بازم میگم نظر شخصی هست و امیدوارم دوستان که کم هم نیستن راهنمایی کنن)

پ.ن : برای بازدید خیلی راه ها هست مثل پاپ آپ، بازدید پنجره ای و... مهم اینه چقدر از اهدافتون با بازدید واقعی تامین میشه و چقدر جامعه هدف شما رو راحت تر پیدا میکنن این به نظرم مهم تر از الکسا هست چون این سایت تخمین میزنه (به صورت افزونه ای که در مرورگر نصب میشه و اگر 10 هزار بازدید داشته باشید اما فقط 2 هزار تا افزونه داشته باشن به اندازه تقریبی 2 هزارتا در نظر میگیره سایت رو+مثل گوگل انالیتیکس هم میشه کدی گذاشت که دقیق باشه اما توصیه نمیشه چون زیاد تحلیل روی داده نمیشه کرد فقط الکسا بیشتر بدرد بک لینک ها میخوره و بازدید تقریبی و زیاد فکر نکنم دیگه آن چنان مهم باشه برای کسانی که در این زمینه فعال هستن)

سئو برای شبکه‌های اجتماعی

Pouyan Khaleghi پرسید که آیا اصطلاح خاصی برای سئوی شبکه‌های اجتماعی هست یا نه که Shayan در جوابش گفت:

فکر میکنم : بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ

تاثیر مطالب شبکه‌های اجتماعی برای سئو

Hussein پرسید که:

ایا انتشار مطالب سایت در شبکه های اجتماعی بر سئو تاثیر مستقیم دارد؟

سوالم رو دقیق تر بپرسم، با استفاده از ربات مطالب رو در تویتر، فیسبوک و گوگل پلاس منتشر می کنم اما در این شبکه ها مخاطب ندارم و فقط به امید بک لینک این کار رو می کنم آیا مفید است؟

که در بین اعضا در مورد تاثیرش اختلاف وجود داشت. بعضی با قطعیت گفتند نه و بعضی با قطعیت بله.

Sina Hasan Zade نوشت:

خیر مفید نیست، یعنی تاثیر مستقیم ندارد.

Danesh Bargi نوشت:

مفیده من حتی یه جایی خوندم که برنامه پیام رسان هنگ اوت گوگل سیگنال مثبت سئو روی لینک هایی که توش جابجا میشه رو اعمال میکنه

Reza Dorali در مورد تاثیر هنگ‌اوت گفت:

وب سایت موز moz توی یک ویدئو گفته که زیاد اهمیتی نداره. ولی مساله ای که هست اینه که تعداد زیاد شیر شدن و بازخورد داشتن می تونه برای شما بک لینک بیاره

و تو یه پیام دیگه در مورد گوگل پلاس توضیح داد:

گوگل پلاس یک خورده متفاوته. مثلا اگر شما یک لینک در مورد کتاب راهنمای اشپزی تو گوگل پلاس شیر کنید، مخاطبین شما که تو گوگل پلاس هستند در صورتی که سرچ کنند کتاب راهنمای اشپری یا موارد مشابه اون مطلب برای اون افراد نشون داده میشه. (حتی ممکنه برای افرادی که تو لیست ایمیل شما باشن؛ این مورد دقیق نمی دونم)

Sina Hasan Zade برای دفاع از حرف خودش نوشت:

گوگل پلاس شاید فرق داشته باشه، اما در سایر شبکه ها، ارتباط و انگیجینگ اهمیت داره، نه محتوای صرف

محتوای تولید شده و خالی که شما در شبکه های اجتماعی بفرستید مثل سئو تاثیرگذار نیست و حتی بک لینک های گرفته شده اثرگذاری زیادی ندارند، اما در صورتی برطبق ماهیت شبکه های اجتماعی، لایک، کامنت، اشتراک گذاری (مهم تر) داشته باشه پستتون، سیگنال های قوی و مثبتی به گوگل میفرسته.

و در مورد هنگ‌اوت گفت:

ببینید تاثیر مستقیم نداره، اما سیگنال های مثبت رو بله میفرسته. و توضیح داد که اگر وبمستر از کاربر لینک شبکه‌های اجتماعی رو میگیره به خاطر اینه که میزان انگیجمنت رو محاسبه کنه.

عادل طالبی در واکنش به حرف Sina Hasan Zade نوشت که:

قطعا مفید است. درباره توییتر و فیس بوک (اکانت های عمومی) قطعاً مفید است. درباره اینستاگرام هم چون اینستا توسط ده ها سایت کپی می شود لینک ها به بک لینک تبدیل می شوند. درباره گوگل پلاس هم که اصلا لازم به بحث نیست و مفید است.

و عادل طالبی فایل صوتیی که فرستاد:

شبکه‌های اجتماعی رو به شخصه به دو گروه تقسیم می‌کنه. Human Based و Robot based.

هیومن مثل فیس‌بوک و ایستاگرام. در نظر من توسط انسان بررسی می‌شن و هشتگ‌هاشون برای آوردن مخاطب مهمه. چرا مهمن؟ به خاطر این که گوگل توی آنالتیکز قطعا آدمای هوشمندی داره. قطعا بیکار نیستند که بیان ریفرال‌های شبکه‌های اجتماعی رو کاملا مجزا و دقیق به سایت ما بدن. حتما تاثیر داره. شما توییتر و فیس‌بوک رو به صورت مجزا می‌تونید تو آنالیتکزتون ببینید.

بحث بعدی من این که من شخصا گوگل پلاس رو به عنوان روبات بیسد نگاه میکنم. یعنی چی؟ یعنی وقتی می‌خوام کانتنتم رو اونجا منتشر کنم از سایتم، اونجا میگم من کاری ندارم آدم‌ها توی گوگل پلاس هستند. چون عملا من حداقل خیلی کم میشناسم که در گوگل پلاس واقعا کار کنند. اما گوگل به گوگل پلاس توجه میکنه. به همین دلیل هشتگ‌هایی که اونجا میزارم و بک‌لینک‌هایی که به سایتم میدم بسیار بسیار مهمه.

اما هشتگ‌ها رو توی فیس‌بوک طوری تنظیم می‌کنم که مطابق با جست‌وجوی آدم‌ها باشه. مطابق با فضای فیس‌بوک باشه. هشتگ‌ها رو توی گوگل پلاس طوری انتخاب می‌کنم که معادل با استراتژی سئو و اون کیوردهای انتخاب شده‌ام باشه.

این استراتژی سئو و کیوردهای انتخاب شده رو هم قبلا تو همین گروه دیروز یه ویدئو گذاشتم به اسم A. Method Seo که اونجا دقیقا توضیح دادم منظورم چیه. یعنی موقعی که محتوا رو میزارم توی گوگل پلاس اونجا از اون عبارت‌ها، از اون ۳۰۰تا ۵۰۰تا ۱۰۰۰ تا عبارت انتخاب می‌کنم اونایی که متناسبن و براشون هشتگ میزارم و همین طور بک لینک میدم به سایتم.

این روشیه که من انجام میدم و فکر میکنم انتشار مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی به هر شکل ممکن قطعا مفیده چون لااقل بک‌لینک به من می‌دهد. مهم هم این استش که تا اونجایی که میتونیم بک لینک بگیریم برای سایتمون از نظر من. حالا اینستاگرام یه ویژگی خاص دار که اگه دقت کرده باشید ده‌ها سایت هستند که اینستاگرام رو دارن کپی می‌کنند.

به همین دلیل اون لینک بیویی که شما برا اینستاگرامون میزارین گاهی کلی بک‌لینک خوب به شما میده. به خاطر همین ما خیلی توصیه می‌کنیم به صورت دوره‌ای بیوی اینستاگرام عوض بشه روی صفحات مختلف.

توییتر هم که قطعا تاثیر داره. اصلا مشخصه. توی moz [عبارت نامفهوم] هم شما بخونین روش انواع اقسام تحقیقات رو داریم. همین طور در مورد فیس‌بوک. البته اکانت‌های عمومی فیس‌بوک اون طور که گفته میشه این قابلیت رو دارن.

رضا شیرازی هم در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی سئو گفت:

همانطور که میدانید گوگل بیش از دویست فاکتور برای رتبه بندی صفحات را اندازه گیری میکند و رتبه ها بر اساس امتیاز صفحات بدست میاد. با توجه به اینکه گوگل از الگوریتم های خودش حمایت میکنه، برخی از فاکتورهایی که برای رتبه بندی در نظر گرفته میشه بر اساس فرضیات و آزمایش ها است.

فاکتورهایی وجود دارند که خودشون جز فاکتورهای اصلی گوگل نیستند اما چون اثر جانبی بر فاکتورهای دیگر دارند بر اساس آزمایشات به اشتباه فاکتور اصلی در نظر گرفته میشن. در برخی مواقع دیگر در طول زمان وزن فاکتورها تغییر میکنه، مثلا در شبکه های اجتماعی، گوگل در 2010 اعلام کرد شبکه های اجتماعی را دنبال نمیکند.

سایت سئوموز سابق و موز فعلی در 2012 اعلام کرد که مدارکی بدست آورده که گوگل این کار را انجام میدهد. مت کاتز در ویدئویی اعلام کرد که گفته سئو موز صحیح است و اکنون این اتفاق می افتد. در نظر داشته باشید که شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام هیچ تاثیر مستقیمی در سئو ندارند و همچنین صفحات خصوصی شبکه های اجتماعی و لینکهای نوفالو نیز در الگوریتم های گوگل بی تاثیر هستند. آیا بنظر شما اجاره کردن بیلبورد در اتوبان همت در رتبه سایت در گوگل موثر است؟ اگر از من بپرسید میگویم صد در صد!

غیرقانونی بودن و غیراخلاقی بودن کپی محتوا

 «اسلامی - هم دانشگاهیان»  پرسید:

اگر جمله بندی واژگان و ادبیات را [در محتوای کپی] در حد 20-30 درصد تغییر دهیم باز هم غیرقانونی و غیراخلاقی است؟؟

که سعید رمضانی در جوابش:

غیراخلاقی که هست، چون همون متنه. اتفاقا شاید غیراخلاقی‌تر باشه که مسیر پیدا کردن منبع اصلی رو سخت‌تر می‌کنید.

و hussein هم جواب داد:

غیر اخلاقی که هست، غیر قانونی هم هست ولی شاید نشه اثبات کرد.

Xiba ابهامی داشت:

ولي تا اونجا كه من ميدونم اگر به نوعي برداشت خودتون رو از محتوا با ادبيات خودتون بنويسيد ديگه سرقت ادبي نيست، درسته؟!!

که در جواب Xiba سعید رمضانی گفت:

برداشت برای من کلمه‌ی مبهمیه. گاهی متن رو نقد می‌کنیم که اون موقع قوانینی هست که این نقد نباید بیش از یه مقدار خاص از متن رو لو بده، یا نباید بیش از یه مقداری نقل‌قول مستقیم کرد. یه قانون ساده اینه، طوری در مورد یه متن دیگه بنویسین که مخاطب از رجوع به اون متن بی‌نیاز نشه.

مثلا این که بیام و یه خلاصه از کتاب رو وبلاگم بزارم و بگم این خلاصه همه‌ی نکات مهم رو داره و مخاطب انگیزه‌ش رو برای رجوع به مطلب از دست بده، غیراخلاقی و در بعضی جاها غیرقانونیه.

Mona Mazahery در خاطره‌ای از شرایط کپی محتوا داشت:

ما برای پروژه پایان نامه مون یک متنی رو امضاء کردیم برای این که سرقت ادبی plagirism انجام ندیم....تو کل پایان نامه میزان این plagirism می بایست زیر ۸ درصد می بود....برای بخش literature review هم هر جمله ای که از هر فرد یا مقاله ای نقل می شد می بایست با ذکر نام فرد و سال مقاله می بود....جمله ای هم که نقل می شد می بایست برداشت ما از آن جمله می بود نه ذکر عین جمله و گرنه plagirism محسوب می شد...در پایان هم می بایست همه منابع مورد استفاده رو فهرست می کردیم....plagirism رو با نرم افزارهای خاصی که برای این کار داره ارزیابی می کردند و بعد اجازه ثبت پایان نامه رو می دادند....برای مقاله های علمی ISI هم تا حدودی روند به همین صورت هست.

از کجا بفهمیم سایت ما از نظر گوگل کپی برداره یا نه؟

Hussein پرسید:

از کجا بفهمین که سایت ما از نظر گوگل سایت پر محتوا و با محتوای دست اول محسوب میشه یا یه سایت کپی بردار به حساب میاد؟

سعید رمضانی گفت:

مگه این همون اون یکی روی سوال، چطور بفهمم سایتم تو نتایج فلان کلیدواژه چه رتبه ای رو داره، نیست؟ چون گوگل کپی‌کار رو مجازات و اصیل رو تشویق می‌کنه. ابزارش هم تغییر رتبه‌بندی در نتایجه.

که در جوابش hussein توضیح داد:

قبلا پیج رنک بود تو گوگل. الان توی وبستر ابزاری برای این که بفهمیم صفحات سایت در چه وضعیتی است

رضا شیرازی برای همین موضوع نرم‌افزار آندرویدی خودشون رو معرفی کرد:

ما یک نرم افزار رایگان برای این کار ارائه کردیم، امکانات جانبی خوبی هم داره مثل،

  • تحلیل سایت
  • نمایش امار الکسا
  • و سورس html
  • هر روز رتبه ها رو چک میکنه و بهتون خبر میده، امکان مقایسه با رتبه سه تا از رقبا رو هم دارین.

امیدوارم که براتون مفید باشه.

‏«جت سئو - رتبه های سایت» را در بازار اندروید ببین:

http://cafebazaar.ir/app/?id=com.web24.seoreport&ref=share

که  Majid Haghighi در مورد همین نرم‌افزارشون گفت:

جناب شیرازی سلام. متاسفانه اپلیکیشن شما بخوبی کار نمیکنه، نه تحلیلگرش نه بخش الکسا، بخش تحلیلگر که بیش از بیست دقیقه در حالت لودینگ باقی موند. بخش الکسا هم که فرم خالی تحویل داد.

که رضا شیرازی بعد از بررسی و ارائه‌ی یه اسکرین‌شات از برنامه گفت:

فکرمیکنم مشکل از اینترنتتون هست که تحلیل سایت طول میکشه و الکسا هم جواب نداده. من مشکلی با این سایت ندارم و تا به حال کسی همچین موردی گزارش نداده بود بهمون

آیا لازم است ساب دامین را به ساب فولدر تبدیل کنیم؟

Masoud Khosravi پرسید:

جناب شیرازی سوالی داشتم و درخواستی درباره این موضوع دقیقا موضعی را مشخص و توضیحاتی را بیان بفرمایید. آیا لازم است ساب دامین را به ساب فولدر تبدیل کنیم؟ تغییر را اگر صلاح میدانید به صورت ریدایرکت ۳۰۱ به ساب فولدر میدانید؟ دچار لطمه نمیشود؟ ایا ساب دامین بودن باعث کمتر دیده شدن میشود؟ لطفا در مبحث این هفته کانال موارد را بفرمایید.

که رضا شیرازی در جوابش گفت:

درگذشته زیردامنه بهتر بود به جهت جداسازی چگالی کلمات اما در حال حاضر تفاوتی از نظر گوگل ندارد. با توجه به استراتژی که دارید میتوانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

مثلا: دیجی کالا mag.digikala.com را به digikala.com/mag منتقل کرده.

دقیقا نمیدونم چه انگیزه برای این کار بوده اما این موضوع باعث میشه که از طریق ابزاری مانند الکسا نشه بازدید مجزای زیردامنه ها و کلمات کلیدی را تخمین زد و رتبه سایت در الکسا یکجا نشون داده میشه.

از طرف دیگه ممکنه یک سایت بخش های مستقل داشته باشه مانند ورزش 3 که هر زیردامنه بر روی سرور مجزا قرارگرفته و کلا موضوعی متفاوت داره و در این حالت نیاز نیست به فولدر منتقل بشه و زیردامنه حالت بهتری هست.

از نظر من لزومی به جابجایی نیست مگر اینکه این موضوع به خاطر استراتژی های دیگه باشه. البته قطعا اگر بخواهید هر کدام از این دوحالت را به یکدیگر تبدیل کنید حتما باید ریدایرکت 301 انجام بشه.

برای  توضیح بیشتر Masoud Khosravi نوشت:

دقیقا همین سوال امروز بین همکاران مطرح شده بود که اگر دیجی کالا این مهم را انجام داده یا حتی خود گوگل که چند وقت پیش یکی از دوستان در گروهی عکسش رو قرار داد آیا نشان دهنده مزیت ویژه ساب فولدر است یا خیر و اسکرین‌شات زیر رو فرستاد:

seo

Hussein هم توضیح داد:

به خاطر بحث فنی میتونه باشه در ajax شما دست رسی به ساب دومین نداری

که در جوابش Mehdi Hadjar نوشت:

اگر منظورتون رو درست متوجه شده باشم این موضوع دسترسی با تنظیم Access-Control-Allow-Origin حل میشه

و hussein توضیح بیشتر داد:

مشکل از سمت browser هست

http://stackoverflow.com/questions/17874730/how-to-make-cross-domain-request

و Mohammad Kermani هم در جواب Mehdi Hadjar نوشت:

اوریجین برای لود شدن هست. و ممکنه بخشی از ماجرا باشه. کوکی ها که سیو میشه سشن آی دی که معرف کاربر هست را هم نگه میداره کافیه کوکی ها با وایلد کارد ب ای دامته و برای همه ی پث ها تنظیم بشه اون مشکل هم خیلی ساده حل میشه.

با وجود ریورس پراکسی عملا تفاوتی بین ساب دامین و پث نیست. قبلا برای تفکیک سرویس ها ساب دامین میزدن الآن چون معمولا ریورس پراکسی هست دیگه داخل پت میزارن که مقداری ساده تر باشه و سرچ انجین ها و آنلاتیکش هم راحت تر. وگرنه چیز خاصی نیست

عادل طالبی هم فایل صوتی فرستاد و گفت:

سلام. عذرخواهی می‌کنم فایل صوتی میزارم. پشت فرمونم.

در مورد ساب‌دومین و فولدر. بحثی که آقای شیرازی گفتند درسته. اما یکی از دلایلی که جدیدا میارن توی پوشه، فولدر و دیگه ساب‌دومین استفاده نمی‌کنند، مساله‌ی سشن‌ها هست. و User Tracing یا User Tracking توی گوگل آنالیتکز. چون اینجا میتونه یوزر تشکیل بدید و یوزر رو به گوگل تحویل بدید اینارو ترک بکنه. سشنی که ولید میشه که روی سایت با استفاده از یه سری روش‌های پیچیده تو ساب‌دومین‌ها منتقل بشه.

اینم یکی از موارد هست که اگر توی پوشه و یا تو یه فولدر باشه داخل سایت این کمک میکنه که  به اصطلاح اون داده‌ها به صورت یکپارچه آنالیز بشن. به همین دلیل اخیرا روی فولدر بیشتر اغلب سایت‌ها به این سمت حرکت کردند که از فولدر استفاده کنند.

از نظر کیوورد نویسی من فکر می‌کنم سئو همون طور که آقای شیرازی گفتند بر آزمون و خطا و تجربه استواره. چون گوگل رسما خیلی چیزا رو اعلام نمیکنه یا اگر اعلام کنه خیلی وقتا خط اشتباهی میده نشونه‌ی اشتباهی میده یعنی یه کاری رو انجام میده اما میگه انجام نمیدم

مثل همین موردی که آقای شیرازی گفتند درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و پیگیریش. در مورد این مورد هم یعنی کیوورد نویسی هم فکر میکنم هنوز دنسیتی داره عمل میکنه. یعنی اگر ساب‌دومین داشته باشید برای سئو می‌تونه موثر باشه. کیوورد دنسیتی رو می‌بره بالا اما اون مشکل سشن‌ها که یه مشکل فنی هست و ولید کردن سشن‌ بین دومین و ساب دومین فکر می‌کنم مشکل اصلی هست و به همین دلیل مزیت‌هایی که داره توی فولدر باشه می‌چربه به اون یه دونه پارامتر که از پارامترهای مختلف سئو یکیش می‌تونه کیوورد دنسیتی باشه مورد فنی می‌چربه و ارزش داره.

تاثیر رنج مشابه ipهای سایت‌ها

Masoud Khosravi سوالی رو پرسید:

جناب شیرازی سوالی داشتم گفتم در گروه مطرح کنم باقی عزیزان هم ممکنه سوالشون باشد اگر تعداد زیادی سایت طراحی شده باشد اما همگی روی یک شرکت هاستینگ باشد (منظور رنج ip مشابه است) و همه هدفی مشترک در جهت سئو سایت اصلی به خدمت گرفته شوند اما به صورت شبکه ای هم به یکدیگر لینک داده باشند این مهم ایا مفید واقع می شود یا خیر؟

که در جوابش رضا شیرازی نوشت:

گوگل بعد از ارائه پنگوئن مفهومی را معرفی کرد به اسم لینکهای همسایه که به لینکهایی گفته میشه که از روی یک سرور یا سرورهای نزدیک بهم به سایتهای مختلف داده میشه. این لینکها بی ارزش نیستند اما ارزش کمتری دارن و اگر به تعداد خیلی زیاد بخواهید استفاده کنید ممکنه براتون دردسر درست کنن.

میشه در یک صفحه چند کلمه کلیدی را تارگت کرد؟

Hossein Vojdani پرسید:

آیا میشه در یک صفحه چند کلمه کلیدی را تارگت کرد یا برای هر کلمه ولیو مشابه باید صفحات جداگانه ای رو سئو کرد؟ مثلا تعمیرات و تعمیرات آیفون و تعمیرات لپ تاپ رو میشه در یک صفحه با یک url سئو کرد؟

که در جوابش رضا شیرازی نوشت:

معمولا این کار نتیجه نمیده مگر اینکه رقابت کلمات خیلی کم باشه.

20 نکته‌ی سئو

نیما شفیع‌زاده ویدئویی از عادل طالبی به اشتراک گذاشت با این توضیح:

«در این ویدئوی 43 دقیقه ای که با حجم بسیار کم و با کیفیت بالا ضبط شده، 20 نکته از 200 نکته سئو را عادل طالبی توضیح داده. اگه کل فیلم رو هم ندیدین دقیقه 35 به بعدش رو حتما ببینین!»

تنظیم لیست عبارات کلیدی

عادل طالبی ویدئوی آموزشی در مورد تنظیم لیست عبارات کلیدی ارسال کرد با این توضیح:

درباره روش و تکنیک انتخاب کلمات کلیدی برای تنظیم پلان سئوی سایت هم می توانید این ویدئو را ببینید :

https://t.me/kar_kasb/2420

به صورت کامل درباره روش تنظیم لیست عبارات کلیدی (در حد 40 دقیقه البته) در A.Method SEO توضیح داده شده است. کیفیت ویدئو HD است و به شدت فشرده شده با حجم 52 مگابایت و تقریبا آنچه لازم بوده از روش A.Method SEO در آن آمده.

الگورتیم‌های گوگل بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

رضا شیرازی در مورد الگوریتم‌های گوگل گفت:

گوگل زمانی که میخواد الگوریتم جدید ارائه بده اون را به صورت رندم به افراد مختلف نشون میده و بر اساس رفتار اونها تصمیم میگیره که کدام الگوریتم بهتره.

به اصلاح بهش A/B testing یا spilit testing میگن. در هر صورت باید صبرکنیم و ببینیم الگوریتم فعلی تا کی ماندگار هست

که در جواب یکی از اعضا در همین مورد مثالی هم زد:

به عنوان مثال الان یک پورتال زرد و تفریحی در کلمه طراحی سایت اومده صفحه اول گوگل و از امروز صفحه را ریدایرکت کرده به صفحه ای دیگه، در حالیکه صفحه قبلی بدون محتوای ارزشمند و به صورت روباتیک پرشده بود از اطلاعات شرکتهای طراحی سایت دیگه...

hussein در مورد همین مثال رضا شیرازی گفت:

هر دوی این ها یک فصل مشترک داشتند، سایت ها معتبری بودند هرچند محتوا مناسب نبود. شاید گوگل برای سایت های معتبر یه امتیاز ویژه قائل شده کما این که گفته سایت هایی که https دارند یا موبایل فرندلی هستند در اولویت اند. که نهایتا منجر به این میشه که صفحه توی سرچ بالا قرار بگیرد. البته اینها همه گمانه زنی است و آنچه که قطعی است، گوگل هر روز این نوع سئو های سیاه رو رصد و حذف می کند و ممکنه برای سایتی که اینطوری سئو شده جریمه در نظر بگیرد.

Soheil Gheysar در ادامه‌ی بحث:

هدف گوگل هدایت به صفحه ای است که کاربر به دنبال آن باشد، مطمئن باشید هر الگوریتمی به کار ببرد در راستای افزایش رضایت از نتیجه جستجو هست نه برعکس آن!

نیت واقعی کاربران

Abolfazl  نوشت که در حال زیرنویس کردن یه ویدئوی آموزشی از این بخشش خیلی خوشش اومده:

اگر شما یک کسب و کار هستید، داشتن استراتژی بهینه سازی همیشگی برای موتورهای جستجو برای شما فواید خاصی به همراه خواهد داشت. برای اولین بار در تاریخ بازاریابی، کاربران نیت واقعی خود را از طریق کلماتی که در موتورهای جستجو تایپ می کنند، بیان می نمایند.

کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها در سئو

رضا شیرازی  پیامی فرستاد و مطلبی از سایت خودش رو معرفی کرد:

دایناسور نباشید؛

آیا هنوز به دنبال تحلیل و گرفتن بک لینک برای سایت خود هستید؟ اگر هنوز فکرمیکنید که رقبای شما به خاطر بک لینکهای بهتر از شما پیشی گرفته اند و برای بهبود رتبه در گوگل باید بک لینکهای بیشتری بگیرید, داستان دایناسورها را در لینک زیر بخوانید.

http://www.rezashirazi.com/post526.aspx

بقیه‌ی موارد

چند نکته‌ی ساده برای بهبود سایت

رضا شیرازی برای درخواست یکی از اعضا که گفته بود لطفا سایت باسلام (basalam.ir) رو بررسی کنید متن زیر رو نوشت که البته چون مدت محسوسی از اون موقع می‌گذره ناظر به سایت فعلی نیست:

من سایت را به طور کامل تحلیل نکردم. با وجود اینکه ظاهر زیبایی دارد اما قبل از اینکه به کیفیت محتوا توجه کنید به نظرم برای تحلیل ساختار داخلی سایت از نظر سئو زمان بگذارید.

به عنوان مثال:

در بخش وبلاگ سایت عناوین مطالب به خود مطالب لینک نیست. تصاویر با سایز بسیار بزرگ اپلود شده اند و ریسایز میشوند و تصاویر به مطالب لینک نشده اند. صفحات گروه بندی از قالب سایت خارج میشود و...

چون فرموده بودید بی رحمانه نقد کنید چند نکته را مطرح کردم. اما قطعا بیشتر تحلیل کنید و با یک کارشناس سئو مشورت کنید به نتایج بسیار خوبی خواهید رسید، محتوای خوب به تنهایی باعث نمیشود که در سئو نتیجه بگیرید.

موفق و پیروز باشید؛

مقاله ای که همین الان نوشتم:

تغییر الگوریتم گوگل: آیا گوگل بک آپ هشت سال پیش را برگردانده است؟

http://www.rezashirazi.com/post525.aspx

چک‌لیست سئو

Sheragim لینک یه چک‌لیست سئو رو فرستاد:

http://sheragim.ir/seo-checklist

پیشنهاد کلمه برای سئو عنوان محصولات

Ehsan پرسید:

برای سئو عنوان متا محصولات فروشگاه کدوم یک رو پیشنهاد میدیدن؟

  • خرید اینترنتی کتاب اول
  • قیمت خرید اینترنتی کتاب اول
  • مشاهده قیمت و خرید کتاب اول

اگر بهتر از این موارد رو میدونید، ممنون میشم بگین. بررسی که کردم در حال حاضر به این شکل سرچ زیاد انجام میشه: قیمت کتاب اول

Sina Hasan Zade  گفت:

بین خرید کتاب اول و قیمت کتاب اول هر جفتش پر جستجو هستند، تحقیق کنید هرکدوم که بیشتر جستجو داشتن رو انتخاب کنید.

عادل طالبی هم جواب داد:

سوال کلا غلط است. توضیح متای هر محصول، برای خود آن محصول است. مگر اینکه سوالتان این بوده باشد که برای متای صفحه اصلی فروشگاه چه عبارتی انتخاب شود که پاسخ این است :

1-مردم دنبال چه عبارتی می گردند؟

2- چون متای Description به صورت Snippet نمایش داده می شود کدام یک به قول آقای بهجتی : «ترغیباتی» است و به قول خودم : «کلیک خورش بهتر است»

که در واکنش Ehsan گفت:

منظور بنده عنوان متا هست. متای توضیحات قطعابرای هر محصول شخصی سازی میشه ولی عنوان محصول میتونه ساختاری یکسان داشته باشه که قسمتی از اون رو نام محصول شامل میشه، خواستم ببینم چه عنوانی مناسب تر هست.

با این توضیحات  Danial Abroushan پیشنهاد کرد:

خرید اینترنتی کتاب اول + قیمت

و عادل طالبی پرسید:

یعنی صفحه محصول با این Title باشد؟ منظورتان این است که چند محصول با عنوان مشابه؟

و Ehsan جواب داد:

به شکل زیر:

قیمت خرید اینترنتی کتاب اول

قیمت خرید اینترنتی کتاب دوم

همه ی محصولات "قیمت خرید اینترنتی" رو در ابتدای عنوانشون داشته باشن

پیشنهاد عادل طالبی با این توضیح:

اگر مردم جستجو می کنند:

قیمت خرید اینترنتی کتاب ... که قطعا این درست است.

اگر مردم جستجو می کنند:

خرید اینترنتی کتاب ... این درست است. بستگی دارد که مردم (ترجیحا مشتریان بالقوه) چه چیزی را جستجو می کنند.

خیلی وقت ها نمی خواهیم کسانی که دنبال اطلاعات درباره یک کتاب هستند به سایت ما بیایند و فقط دنبال Ideal Customer هستیم. در این شرایط قطعا با استفاده از کلماتی مثل قیمت و خرید اینترنتی تعداد ورودی های سایت را محدود و آنها را انتخاب می کنیم.

Ehsan  توضیحی رو با تشکر فرستاد:

طبق اطلاعات وبمستر تولز، هر سه حالت جستجو میشه! ولی در کلمات پیشنهادی گوگل، همیشه کلمه قیمت هست، مثلا قیمت کتاب روی کلمات بیشتری بررسی میکنم. ممنون از راهنمایی؛

تاریخ نوشته شده کنار نتایج جست‌وجوی گوگل شاید اشتباه باشد

سعید رمضانی نوشت:

یک نکته‌ی حاشیه‌ای و دانستنی گوگلی، گوگل تاریخی که بعضی وقتا کنار نتایج می‌زنه، تاریخ اولین باری که اون صفحه رو کش کرده، آخرین باری که کش کرده، تاریخ ایجاد صفحه یا ... نیست. می‌تونه هر کدوم از اینا باشه. بعضی وقت‌ها حتی از توی محتوای صفحه یه تاریخ رو انتخاب می‌کنه و کنار نتیجه می‌زنه. خواستم به این مورد اشاره کنم که بعدها تو استدلال و تحلیل‌هاتون ازش استفاده نکنین. خودم خواستم استفاده کنم و برای یکی استدلال بیارم، تحقیق کردم دیدم بر مبنای یه روند مشخص نیست.

قضیه مربوط به جست‌وجوی زمان تولید یه دستگاه آندرویدی بود که من وقتی نتایج گوگل رو بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ هم مثلا محدود می‌کردم نتایجی رو نشون می‌داد!((:

 آماده شده توسط سعید رمضانی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.