بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

شناخت مخاطب یکی از سخت ترین قسمت ها و اصلی ترین قسمت تدوین یک استراتژی محتوا است. در این مقاله سعی داریم داستانی برای شناخت مخاطب و روش تحقیق برای شناخت بهتر آنها در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا ارائه کنیم.

سکانس اول: تشخیص نیاز مخاطب یک الزام در بازاریابی محتوا است.

همه چیز بر می گردد به روزی که بعد از کلی دوندگی تونستیم مجوز تبدیل حمام عمومی پدرم را به استخر بگیریم. تازه اونجا بود که باید به این فکر می کردم که استخری که قرار شده بسازیم برای چه تیپ مخاطبی است؟ مشتریان ما چه کسانی هستند؟ اونها چه نیازهایی دارند؟ در نگاه اول سوال های ساده و مسخره ای برای راه اندازی یک استخر به نظر میاد.
اما من باید استخری را طرح ریزی می کردم که باعث افتخار مردم شهر و حتی کشورم می شد. استخری که باید نیازها و مطلوبیت های بسیار متفاوتی رو پوشش می داد. لذا شناخت درست و تحقیق درست در خصوص مشتریان و مخاطبین استخر برای من از اهمیت ویژه ای بر خوردار بود.
یک دوست خوب به من گفته بود همه چیز از مدل کسب و کار گرفته تا بازاریابی محتوا به شناخت دقیق مشتریان و مخاطبین وابسته است. شناخت نیازهای آنها، شناخت تیپ رفتاری آنها و  شناخت دنیای مطلوب آنها، همه آن چیزی است که داستان کسب وکار حول و حوش آن شکل می گیرد.

من متوجه شدم اولین گام در شناخت مخاطب، شناخت نیازهای مخاطب و چگونگی تشخیص این نیازها است. این اولین گام در روش تحقیق درباره مخاطب بود.

سکانس دوم: تئوری انتخاب به کمک بازاریابی محتوا می آید.

به توصیه دکتر سید علی قاسمی (یکی از دوستان روانشناسم) با تئوری انتخاب و نیازهای بنیادین انسان آشنا شدم. کتاب تئوری انتخاب نوشته آقای ویلیام گلسر ترجمه دکتر علی صاحبی است. در این کتاب آقای ویلیام گلسر به خوبی و بسیار ملموس در خصوص نیازهای انسان صحبت می کند.

تئوری انتخاب

تا قبل از خواندن این کتاب و آشنایی با تئوری انتخاب در خصوص هرم مازلو و نیازهای انسانی مطالعاتی داشتم اما تئوری انتخاب بسیار کاربردی تر و قابل فهم تر بود و منشاء های رفتاری را توضیح می داد، چیزی که من به دنبال آن بودم. قرار نیست در این سکانس به آموزش تئوری انتخاب بپردازم اما ناگزیرم تعریفی کوتاهی از آن بدهم. بدیهی است همران گرامی حتما در خصوص این تئوری مطالعه خواهند کرد.
آقای ویلیام گلسر مطرح می کند که منشاء و سرچشمه تفاوت انسان‌ها در رفتارها، شخصيت و انتخاب‌هاي شان؛ تفاوت در حجم / شدت نيازهاي بنيادين آنها و نيز تصاوير دنياي مطلوبشان است. اين نيازها عبارتند‌از:
1_ بقاء (نياز جسماني)

2_ عشق و تعلق(نياز رواني)

 3_ قدرت (نياز رواني)

 4_ آزادي(نياز رواني)

 5‌-‌تفريح و سرگرمي(نياز رواني)

یک فایل ارائه کوتاه هم براتون می فرستم که بیشتر با این نیازها آشنا بشید.

تئوری انتخاب در بازاریابی محتوا

بعد از مطالعه این کتاب و شرکت در کلاس های تئوری انتخاب آقای دکتر قاسمی و خانم دکتر کارخانه چی که از بزرگان و اساتید این حوزه هستند به طور بسیار عجیبی نیازهای بسیار زیادی را در خصوص استفاده از یک استخر شنا کشف کردم. بطور مثال قبلا فکر می کردم مردم میان استخر که یا تفریح کنند یا برای حفظ سلامتیشون هست که میان و من باید فقط این دوتا رو پوشش بدم اما متوجه شدم: یک نفر برای تفریح و بازی کردن میاد استخر( نیاز به تفریح و سرگرمی)، یک نفر برای آمادگی برای مسابقات ( نیاز به قدرت و میل به پیشرفت)، یک نفر برای سلامتی ( نیاز به بقاء)، یک نفر برای صحبت و دیدار با دوستان قدیمی توی استخر قرار ملاقات گذاشته ( نیاز به عشق و تعلق)، یک نفر برای اینکه از دنیای کنونی خودش فاصله بگیره و خلوت کنه و تنها باشه و فکر کنه و حتی اگر شده یک مدت زمان کوتاه رو از کسب و کار و چک و زن و بچه فاصله بگیره میاد استخر( نیاز به آزادی) و همچنین نفراتی که ترکیبی از این نیازها داشتند. حالا این رو هم اضافه کنید که مخاطبین من از دو جنس زن و مرد بودند لذا باز یک چالش دیگه داشتم. سنین مختلف و چالش دیگر و.... پس برای من واجب بود که به دنیای مطلوب آنها نفوذ کنم و از آنها شناخت بیشتری پیدا کنم.

با هم یک نگاه سریع به نمادهایی از این نیازها می اندازیم:

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

بحث تئوری انتخاب که به نیازهای بنیادین می پردازه بحث بسیار عمیق و جالبه که هرچه بیشتر مطالعه و یاد میگیرید باز هم برای یادگیری حرف برای گفتن داره. توصیه می کنم به همه دوستان از این دانش بسیار مهم و کاربردی بهره ببرند. این تئوری حتی زندگی شخصی فرد رو هم تغییر میده و اثر مثبت بالایی داره.
تئوری انتخاب مبحث جالب و زیبایی هستش که بسیار برای بازاریابان محتوا و کسانی که با مشتری در ارتباط هستند کاربرد داره.

سکانس سوم: کشف نیازهای مخاطبین و دنیای مطلوب آنها همه آن چیزی است که بازاریابی محتوا به اون نیاز داره

من با کمک تئوری انتخاب متوجه شده بودم که شناخت مخاطب ، نیازهاش و نفوذ در دنیای مطلوب اون برای کسب و کارم از واجب ترین کارها است. اما سوال اینجا بود که چطوری باید در این خصوص یعنی مشتری تحقیق می کردم؟

بازاریابی محتوا و روش تحقیق در خصوص مخاطب

اینجا بود که درس روش تحقیق که توی دانشگاه ازش متنفر بودم تا حدود زیادی بهم کمک کرد و حالا من و روش تحقیق دوستان خوبی برای هم هستیم. من باید سعی می کردم یک مدل ذهنی از مشتریانم تهیه کنم تا بتونم به همه خواسته هام در خصوص شناخت از مخاطب برسم.  برای اینکه بتونم منابع و زمانم رو به صورت اثربخش به این کار اختصاص بدم ، مشتریان فرضی رو به سه دسته تقسیم کردم:

  • مشتریان خاص که باید ملاقات حضوری و دعوت به مهمانی می شدند.
  • با مشتریان درجه دو گفتگوی تلفنی باید صورت می گرفت.
  • مشتریان درجه سه پرسش نامه و کانالهای ارتباطی دیگر مورد امتحان قرار گرفتن.


مصاحبه با کاربران یا همون مخاطبان، نظرسنجی و آزمون چند گزینه ای، تحلیل آماری، تحلیل گفتگوی کاربران در وب سایت رقبا و وب سایتهای استخرهای خصوصی، تحلیل داده های جستجو و کلید واژه ها، چرایی و چگونگی تماس کاربران با ما، پژوهش صنفی در خصوص استخر ها که البته تجربه صنف حمام عمومی هم ایده های جالبی بهمون داد ، تحلیل داده های بخش خدمات جانبی و مکمل به مشتریان مثل تجربه کسانی که لوازم شنا می فروختند، اینها همه روش های تحقیق در خصوص مخاطب بودند.

نکته طلایی در بخش روش تحقیق مخاطب طراحی سوالهای خوبه؟
نکته جالب این سکانس پایانی اینه که وقتی شما مخاطبین خود را شناسایی می کنید، نیازهاشون رو شناسایی می کنید و در گام بعدی برای اونها پرسونا طراحی می کنید به راحتی می تونید براشون ارزشهای قابل عرضه ارائه کنید و در محتواهاتون پیام پردازی های مناسبی برای هر دسته داشته باشید و به همین راحتی شما مضمون (معنی و مفهوم) استراتژی محتوای کسب و کار خودتون رو تهیه کردید.

روش تحقیق درباره مخاطبان باید در یک چارچوب مشخص انجام شود. مطالعه، مشاهده، مصاحبه، و مشارکت با مخاطبان با هدف شناخت نیازشان، همگی ابزارهای روش تحقیق هستند.
اگر گام تحقیق در خصوص مخاطب را به خوبی بردارید، دستاوردهای بسیار ارزشمندی در بخش تدوین استراتژی محتوا کسب و کار تان به دست خواهید آورد. در مقالات آتی که به تدوین استراتژی محتوا می پردازیم از داستان های این مقاله استفاده خواهیم کرد.

 شما می توانید نتایج حاصل از تحقیق درخصوص مخاطب در این مقاله را در مقاله چند داستان برای تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کار مشاهده کنید.

100% هر کسی داستان خودش رو داره!

دیدگاه های بازدیدکنندگان

علی قرائتی 07 خرداد 1397 - 23:50

سلام .
مطالبی ک خوندم برام جالب بود.
ممنونم.

سعید محمدی ارانی 07 خرداد 1397 - 21:19

رسول عزیز سلام و عرض ادب
از محبت شما سپاسگزارم
در این سه سال که بر روی بازاریابی محتوایی متمرکز هستم، دریافتم که نکته بسیار کلیدی در بازاریابی محتوا، بازاریابی دیجیتال، داستان سرایی ، گیمیفیکیشن و .... شناخت و درک درست از مخاطب است. لذا بر آن هستم تا با کمک تئوری انتخاب تحلیل های بهتری از روش های شناخت مخاطب ارائه نمایم.

رسول شاهپوری 31 اردیبهشت 1397 - 16:54 وبگاه

سلام
مقاله شما رو مطالعه کردم.
توصیف و نگاه جالبی از کاربر و مخاطب برای من داشت.
خسته نباشید و خداقوت برای شما که وقت میذارید و این مقاله های زیبا رو قلم میزنید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.