چگونه در شبکه های اجتماعی موفق باشیم؟

مدل ذهنی تهیه و  انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی

دوست خوبم احسان طریقت (یک استراتژیست محتوا در حوزه توسعه فردی) نقل می‌کند که: شاید پرسیدن سوال خوب یکی از بزرگ‌ترین هنرهای خاموش در جهان باشه

شبکه های اجتماعی

 پاسخ به سوالهای زیر و طراحی مسیر بر اساس آنها می تواند چراغ راه جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی باشد.

1- مخاطبین هدف چه کسانی هستند؟

تعیین مخاطب هدف هر شبکه اجتماعی که قصد دارید آن را راه اندازی کنید بسیار مهم است. پاسخ به این سوال باید مستند و بر اساس تحقیق و بررسی آمار مربوط به کسب و کار باشد.

مثال: برند نوحا یک برند مواد غذایی خاص است.

سوال: مخاطب هدف شبکه اجتماعی تلگرام نوحا چه کسانی هستند؟

من مخاطبین شبکه اجتماعی نوحا را به دو بخش تقسیم می کنم. بخش اول زنان / مادران بخصوص مادران خانه دار با توجه به ماهیت کسب و کار نوحا که محصولات غذایی است و عمده کسانی که با  محصولات غذایی سرو کار دارند زنان و مادران هستند که البته نکته پنهان و مهم داستان بر اساس تحلیل آماری که نوحا از نمایشگاه حجاب ارائه کرده است این است که بخش تاثیر گذار در تصمیم سازی، بچه های این مادران هستند. بخش دوم مخاطبین نوحا علاقه مندان به حوزه شیرینی پزی و آشپزی هستند و همچنین علاقه مندان به حوزه سلامت جسم.

این اطلاعات به ما کمک می کند تا بدانیم چند دسته محتوا بر اساس این مخاطبین باید تهیه کنیم. که در اینجا چهار دسته پیام می‌ توان طرح ریزی نمود:

  • پیام برای زنان و مادران (خانه دار)
  • پیام هایی که به نحوی مربوط به فرزندان این مادرها می شود
  • علاقه مندان به حوزه آشپزی و شیرینی پزی
  • علاقه مندان به حوزه سلامت جسم

2- مخاطبین هدف کجا هستند؟

شناسایی محل های آنلاین و آفلاین حضور مخاطبین هدف به ما کمک می کند تا پیام خود و همچنین اعلام وجود شبکه اجتماعی مربوطه را در آن فضا به دست آنها برسانیم.

سوال: مخاطبین نوحا کجا هستند؟

آنلاین: بر اساس تحقیق در شبکه های اجتماعی بخش اعظم (حدود60%) مخاطبین شبکه های اجتماعی پینترست و تلگرام خانم ها هستند. خانم ها بخش بیشتری از وقت خود را به ایمیل هایشان اختصاص می دهند تا آقایان ( استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ. )

شبکه های اجتماعی اختصاصی آشپزی و شیرینی پزی، شبکه های اجتماعی ویژه خانم ها مثل آرایشگری، برنامه های مربوط به خانواده در صدا و سیما و برنامه های ماهواره ای ...

آفلاین: مجله های آشپزی، مهد کودکها، فرهنگ سراها و سرای محله ها بخصوص در هنگام صبح، دکتر های تغذیه و رژیمی

3- باور و انگیزه آنها چیست؟ چه باور و انگیزه ای در آنها باید تقویت، ایجاد یا اصلاح گردد؟

شناخت باور و انگیزه مخاطب هدف در خصوص موضوعات شبکه اجتماعی برای تهیه ساختار پیام ضروری است.

سوال: این باور و انگیزه را چگونه باید بدست آورد؟

پاسخ: با تعامل با جامعه هدف چه قبل از راه اندازی شبکه اجتماعی چه در حین اجرا شبکه؛ تنها با تعامل دوسویه می توان به این باورها و انگیزه ها دست یافت. ( البته برای شروع کار می توان به تجربه و دانش موجود در فضاهای فعلی که مخاطبان در آن حضور دارند و مرتبط با موضوع شبکه ما می باشد استناد نمود).

مثال باورها و انگیزه های مخاطب هدف نوحا چه هستند؟

  • ارائه صبحانه مغزی و سالم به فرزندان
  • داشتن هنر آشپزی و شیرینی پزی به عنوان یک مزیت رقابتی در مقابل همسر، خانواده همسر، دوستان
  • داشتن اندام مناسب و سلامت جسم بدون تلاش و ورزش زیاد
  • تقویت بنیه دفاعی بدن خود و اعضاء خانواده با تامین مواد غذایی ضروری بدن
  • شناخت کلماتی که دافعه دارد در حوزه غذایی ( مثل کالری، چربی، کره و ... ) و جایگزینی کلمات خوب ( مثل امگا 3، امگا 6، ویتامین و ....)

4- مخاطبین انتظار چه رفتاری را داریم؟

برای حضور مخاطب در شبکه اجتماعی ما بایستی رفتارهای ترغیب کننده توام با هیجان طراحی کنیم.

سوال: نوحا انتظار دارد محتواهای او در شبکه های اجتماعی مخاطب را به انجام چه رفتاری ترغیب نماید ؟  

نوحا در ابتدا هیجان‌های زیر را از طریق پیام‌های مختلف به اطلاع مخاطبین خود می رساند:

  • آشنایی با دو چهره سرشناس تلویزیونی در حوزه آشپزی و هنرهای ایشان
  • شرکت در مسابقه ها و دریافت جوایز به راحتی در حوزه علاقه مندی
  • آگاهی از شرایط تخفیف و آف قیمت ها
  • دریافت آخرین اخبار مربوط به حوزه سلامت
  • آگاهی از روش های تامین سلامت و تناسب اندام
  • آشنایی با حضور یک نفر به عنوان متخصص رژیم درمانی

سپاس مخاطبین را ترغیب به انجام یک رفتار می کند: برای دریافت هیجانهای بالا لطفا در کانال نوحا عضو شوید. (عضو شدن در کانال نوحا رفتاری است که ما مخاطب را ترغیب و تشویق به انجام آن می کنیم . با هیجان هایی نظیر: آشنا شدن، آگاه شدن، شرکت در مسابقه، دریافت اخبار )

5- نیازهای بنیادین مخاطبین ما چه هستند؟

در این بخش دو سوال مهم باید پاسخ داده شود . 1- مخاطب چه چیزی می خواهد؟ 2- چرا می خواهد(برای تامین چه نیازی)؟

برای پاسخ به سوال اول ضمن اینکه خود را بجای مخاطب قرار می دهید تا خواسته های اولیه را تهیه نمایید بایستی با تعامل دو سویه با مخاطب نسبت به تهیه لیست خواسته های مخاطب اقدام نمایید.

بطور مثال مخاطبین نوحا خواسته های زیر را دارند:

  • غذای سالم برای خانواده خود تهیه کنند
  • شیرینی خوشمزه تر و سالم تر داشته باشند
  • تنوع غذایی بهتر با ارزش غذایی بیشتری رو بشناسند
  • ارزش های غذایی ضروری بدن خود و اعضاء خانواده رو تامین کنند
  • بتونند هنر آشپزی و شیرینی پزی خودشون رو ارتقاء بدن
  • به نحوی صبحانه خوردن رو در برنامه خانواده نهادینه کنند
  • تصمیم گیری برای پخت غذای شب براشون راحتتر باشه
  • بتونند ضمن سرگرم شدن از وقت خودشون در راستای اهداف خانواده و شخصی استفاده کنند
  • بتونند با تهیه غذاها و شیرینی های خوب ، سالم و جدید علاقه خودشون رو به خانواده در عمل نشون بدن
  • اگر هزینه ای در سبد غذایی خانواده انجام میدن، به نسبت قیمتی که پرداخت می کنند ارزش غذایی بالایی داشته باشه

از دریافت خواسته مخاطب مهم تر، این است که بفهمیم برای چه این خواسته را دارد. برای پاسخ به این بخش از سوال، استفاده از ماتریس زیر توصیه می شود:

مخاطب

نیاز به بقاء

نیاز به پیشرفت

نیاز به عشق و تعلق

نیاز به آزادی

نیازی به تفریح و سرگرمی

زنان و مادران ( خانه دار)

تامین غذای سالم برای خانواده

یادگیری غذاها و شیرینی های بیشتر

ابراز عشق و علاقه به افراد خانواده با پخت غذاهای جدید و بهتر

افزایش قدرت تصمیم گیری در پخت انواع غذا و بروز خلاقیت ها در این هنر

استفاده مفید از زمان ضمن سرگرم شدن

فرزندان

سلامت جسم و روح

رشد جسمی مناسب

تندرستی برای ورزش حرفه ای

خوردن تغذیه و صبحانه مناسب پاسخ به زحمات مادر

کمک به تصمیم گیری برای انتخاب مواد غذایی و پخت غذا به مادر

لذت غذا خوب و جدید خوردن در کنار خانواده

علاقه مندان به حوزه آشپزی و شیرینی پزی

کسب درآمد با آشنا شدن با مواد غذایی جدید

ارتقاء و رشد با یادگیری بیشتر

کمک به جامعه برای انتشار شاخص های غذای سالم

تولید ایده های جدید و خلاقانه در هنر آشپزی و شیرینی پزی

کنار دوستان و همگروه های خود یادگرفتن

علاقه مندان به حوزه سلامت جسم

یادگیری حفظ و ارتقاء سلامت جسم

تغییر در سبک زندگی برای تن سالم داشتن

سالم نگه داشتن خود و القاء حس سلامت به اطرافیان

افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس استقلال طلبی با بدنی سالم و مناسب

ورزش و تفریحات سالم و بدن ساز

 

6- کدام شبکه اجتماعی برای مخاطبین ما جذاب تر است؟

بایستی نقاط جذاب و قوت شبکه اجتماعی که قرار است محتوا در آن منتشر شود، بررسی شده و همچنین نقاط تهدید در آن شبکه نیز مشخص گردد. با تعیین این نقاط شما دارای خط کشی برای اندازه گیری جذابیت محتوا برای آن شبکه اجتماعی می شوید و همینطور مراقب خطوط قرمز بر اساس نقاط تهدید خواهید بود.

به عنوان مثال کانال تلگرام نوحا:

شبکه پیام رسان موبایلی تگرام شاید بهترین عنوان برای آن باشد. عمده ترین و پرمخاطب ترین در ایران، ( با 23 میلیون کاربر ایرانی) که بیش از 60% آنها خانم هستند. ایجاد گروه، کانال و بات از امکانات آن است و شاید BOT نقطه قوت آن برای مدیر باشد تا به صورت خودکار اقدام به برقراری ارتباط با مخاطب نماید.

  • یک شبکه پیام رسان یعنی بیشتر جنبه خبری و آگاه سازی داره
  • موبایلی بودن این پیام رو به شما میده که بایستی محتوایی تولید کنید که از طریق موبایل قابل مشاهده باشه، طولانی نباشه، حجم بالایی نداشته باشه، حجم زیادی از سهم اینترنت مخاطب رو نگیره، قدرت محاوره دو سویه داره.
  • حضور زیاد کاربران ایرانی دسترسی خوبی به شما برای یافتن مخاطب می دهد. برای برند نوحا که حجم اکثر مخاطبش خانم ها هستند بستر بسیار مناسبی است. داشتن قابلیت BOT فرصت مناسبی برای مدیریت محتوا به شما می دهد.
  • قدرت جستجو، ایجاد گروه های با ظرفیتهای خاص، ایجاد کانال بدون محدودیت ظرفیت، قابلیت کنترل دانلود و آپلود متن، عکس، فیلم و ... از نقاط قوت تلگرام است.

 7- بهترین زمان انتشار پیام، چه زمانی است؟

زمان مناسب انتشار پیام از این جهت حائز اهمیت است که در ساختار پیام شما نکته ای وجود دارد به نام ترغیب مخاطب به انجام یک رفتار خاص. لذا بایستی زمانی پیام شما به مخاطب برسد که در آن زمان مخاطب آن رفتار را انجام دهد. و انجام رفتار را به زمان دیگری موکول نکند.

بطور مثال: در برنامه شام چی بپزم؟ در کانال تلگرام نوحا ؛ محتوای این برنامه راس ساعت 16 هر روز انتشار پیدا می کند. محتواهای مربوط به سلامت جسم ، تناسب  اندام و خوردن صبحانه راس ساعت 7 صبح اتفاق می افتد و محتواهای مربوط به مسابقات در ساعت 22 منتشر می شود. تا مخاطب به تناسب هر محتوا فرصت برای اقدام لازم رو داشته باشه.

 8- تعیین شیوه بازاریابی شبکه اجتماعی و انتشار پیام

بدیهی است که هم خود شبکه اجتماعی و هم محتواهای تهیه شده و منتشر شده کانال  احتیاج به بازاریابی دارند. لذا تولید محتوا در راستای هدف بازاریابی خود شبکه اجتماعی و محتواهای تولید شده ضروری است. لذا بایستی محتواهایی برای ترغیب به عضویت شدن در شبکه اجتماعی تهیه شود و از طریق گروه هایی که عضو هستیم و یا از طریق دوستان این محتوا ها منتشر شود.

مثال: محتواهای مربوط به تبلیغ کانال تلگرام نوحا

مخاطب هدف

نیاز

باور

سرتیتر

محتوا

زنان و مادران

آزادی

قدرت تصمیم گیری

شام چی بپزم؟ سوالی که براش جواب خواهید داشت

شام چی بپزم؟  سوالی که براش جواب خواهید داشت.

 

هر روز راس ساعت 16 برنامه شام چی بپزم؟ در کانال تلگرام #نوحا. یکی از سوال هایی که همیشه ذهن مادران و خانم های خونه رو مشغول میکنه. اینجا قراره پاسخ داده بشه.

 

همراه با برگزاری مسابقات مهیج و چهره های سرشناس رشته آشپزی و شیرینی پزی.

با طراحی رابط ادمین جهت پرسش و پاسخ

فقط کافیه عضو کانال نوحا بشید تا برای سلامتی خودتون و خانودتون یادبگیرید، لذت ببرید و قدرت تصمیم گیریتون رو بالا ببرید.

ممنون میشیم کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید.

 

زنان و مادران

عشق

پویایی در خانواده

تزریق خلاقیت و عشق به خانواده

تزریق خلاقیت و عشق به خانواده.

 

خارج شدن از یک نواختی و ایجاد پویایی در خانه و بین اعضاء خانواده با تزریق روح تازه ای از عشق.  با یادگیری و شناخت مهارت های جدید آشپزی و شیرینی پزی به این خواسته خواهید رسید.

تغییر در سبک زندگی ورزشی و غذایی خانواده با عضو شدن در کانال تلگرام نوحا. در این کانال با استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی و مغزی روح تازه ای به خانواده ببخشید.

 

همراه با برگزاری مسابقات مهیج و چهره های سرشناس رشته آشپزی و شیرینی پزی.

با طراحی رابط ادمین جهت پرسش و پاسخ

فقط کافیه عضو کانال نوحا بشید تا برای سلامتی خودتون و خانودتون یادبگیرید، لذت ببرید و قدرت تصمیم گیریتون رو بالا ببرید.

ممنون میشیم کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید.

 

زنان و مادران

بقاء

غذای سالم و مغزی

خانواده سالم با غذاهای فراسودمند و کاربردی

خانواده سالم با غذاهای فراسودمند و کاربردی.

 

حتما می دونید که بسیاری از بیماری های کنونی جامعه ناشی از مواد غذایی منفی است که در سبک زندگی ما است. تامین سلامت و تندرستی اعضاء خانواده با شناخت غذاهای فراسودمند و کاربردی. آشنایی با مواد غذاهایی که اصیل و طبیعی. غذاهایی که از مواد شیمایی عاری هستند و تولید سنتزی ندارند.

 

برای افزایش سطح کیفیت زندگی خود وقت بگذارید.

همراه با برگزاری مسابقات مهیج و چهره های سرشناس رشته آشپزی و شیرینی پزی.

با طراحی رابط ادمین جهت پرسش و پاسخ

فقط کافیه عضو کانال نوحا بشید تا برای سلامتی خودتون و خانودتون یادبگیرید، لذت ببرید و قدرت تصمیم گیریتون رو بالا ببرید.

ممنون میشیم کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید.

 

زنان و مادران

تفریح

یادگیری در عین تفریح

تفریح و سرگرمی و استفاده مفید از وقت در کنار یادگیری

تفریح و سرگرمی و استفاده مفید از وقت در کنار یادگیری.

 

عذاب وجدان پرسه زدن در شبکه های تلگرام زمانی سراغتون میاد که ببینید بیهوده عمرتون رو دارید هدر میدید و هم برای خودتون مفیده نیست و هم از وقت خانواده دارید می زنید. چه بهتر که مسیری رو انتخاب کنید که هم براتون جنبه تفریح و سرگرمی داشته باشه و هم مطالب مفید برای افزایش کیفیت زندگیتون یادبگیرید و احساس خوشایند پیشرفت رو داشته باشید و هم بدونید برای سلامتی خانواده دارید وقت صرف می کنید.

شناخت و یادگیری ارزش های مواد غذایی فراسودمند، دستور پخت غذاها و شیرینی های سالم، طبیعی و مغزی در کانال تلگرام نوحا.

برای افزایش سطح کیفیت زندگی خود وقت بگذارید.

 

همراه با برگزاری مسابقات مهیج و چهره های سرشناس رشته آشپزی و شیرینی پزی.

با طراحی رابط ادمین جهت پرسش و پاسخ

فقط کافیه عضو کانال نوحا بشید تا برای سلامتی خودتون و خانودتون یادبگیرید، لذت ببرید و قدرت تصمیم گیریتون رو بالا ببرید.

ممنون میشیم کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید.

 

زنان و مادران

پیشرفت

یادگیری و رشد

رشد و یادگیری در پرتو آموزش پخت غذا و شیرینی

رشد و یادگیری در پرتو آموزش پخت غذا و شیرینی سالم و مغزی.

 

مسیرانگیزه داشتن برای رشد و پیشرفت، برای اینکه خودمون رو نشون بدیم و ابراز وجود کنیم، برای اینکه برای خانواده الگو باشیم و فرزندانمان از ما الگو بگیرند برای مادران و خانم های خانه دار بسته نیست. با عضویت در کانال نوحا با مواد غذایی فراسودمند و کاربردی آشنا بشید، دستور پخت غذاها و شیرینی های سالم، مغزی و طبیعی رو یادبگیرید. با نکات کاربردی تندرسی و سلامت جسم و نگه داری مواد غذایی آشنا بشید.

یک فرصت رایگان جهت پیشرفت و یادگیری، براش وقت بذارید.

 

همراه با برگزاری مسابقات مهیج و چهره های سرشناس رشته آشپزی و شیرینی پزی.

با طراحی رابط ادمین جهت پرسش و پاسخ

فقط کافیه عضو کانال نوحا بشید تا برای سلامتی خودتون و خانودتون یادبگیرید، لذت ببرید و قدرت تصمیم گیریتون رو بالا ببرید.

ممنون میشیم کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید.

 

 

چند توصیه در این خصوص:

  • اعضاء کسب و کار مربوطه بایستی در گروه های زیادی که مربوط به آن کسب و کار هستند عضو شوند برای مثال اعضاء کسب و کار نوحا بایستی به عضویت در تعداد زیادی گروه که صرفا خانم ها هستند اقدام کنند. انتقال پیام های اعتماد ساز برای خانم ها از طریق گروه ها توسط خود خانم ها به عنوان گروه مرجع.
  • انتشار پیامهای بازاریابی خود شبکه اجتماعی در گروه هایی که عضو هستیم کار درستی است و لازم. لیکن تعهدی برای اعضاء گروه برای نشر این پیام ها وجود ندارد و صرفا اگر خودشان تمایل داشتند با کلیک روی تبلیغات ما عضو گروه یا کانال ما می شوند. لذا برای اثربخشی بیشتر انتشار پیام همه اعضاء کسب و کار بایستی این پیام های بازاریابی را در پست خصوصی لیست مخاطبین شخصی خود که از دوستان و آشنایانشان هستند توزیع نمایند و محترمانه بخواهند که برای حمایت آنها هم خودشان عضو کانال شوند و هم این پست عضویت در شبکه اجتماعی را هم در گروه هایی که عضو هستند قرار دهند و هم در پست خصوص لیست مخاطبین شخصی خودشان. این کار به نحوی تعهد اخلاقی ایجاد می کند و فرد را ترغیب به رفتاری که شما از او خواسته اید می کند. البته پیام بایستی در کمال احترام و ادب و بدون هیچ جمله کنترل بیرونی باشد.

100% هر کسی داستان خودشو داره!

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.