تیتر نویسی در کپی رایتینگ یا اثربخش نویسی محتوا (موضوع هفته اول مردادماه1397)

موضوع هفته اول  مرداد ماه 1397 گروه کانتنت مارکترها Content Marketers

موضوعات پیشنهادی هفته اول مردادماه توسط آقای سجاد بهجتی برای رای گیری به اشتراک گذاشته شد:

موضوع هفته توسط آقای شفیع زاده اعلام شد:

موضوع مورد بحث این هفته:  تیتر نویسی

چراغ مباحث این هفته رو خانم مهتاب فروتن روشن کردند. ایشون گفتند:

یکی از بهترین منابع برای یادگرفتن اینکه چطوری تیتر بزنیم برای دوستایی ک ابتدای کارن مثل خود من ، کتاب ادبیات تبلیغ هستش خ خوب و مفصل توضیح داده چک لیستیم داره که راهنماست. از انتشارات سیته هست

آقای مرتضی چرخ زرین در ادامه گفتند:

آقای طالبی چند وقت پیش مطلبی در کانال کار و کسب گذاشته بودند در مورد تاکتیک های موثر در بازاریابی دیجیتال. مورد 24 در این مطلب به این نکته اشاره می‌کنه که از هر 10 نفر خواننده یک متن 8 نفر تیتر رو می‌خونند و فقط 2 نفر ادامه متن رو می‌خونند و این نشون دهنده اهمیت تیترنویسی است.
نویسنده تاکید می‌کنه که هدف‌گیری «احساسات» مخاطب در تیترنویسی می‌تونه CTR رو تا 6 برابر افزایش بده. این احساسات می‌تونه احساسات منفی مثل خشم، ترس یا انتقام باشه.

خانم لیلی مقدمی فر در پاسخ سوال آقای امینی که کتاب مرجع برای تیتر نویسی خواسته بودند کتاب تیتر نوسی نوشته دکتر مجید رضاییان از انتشارات ثانیه رو معرفی کردند.

تیتر نویسی
خانم مینا ثانی که امیدوارم فامیل شریفشون رو درست نوشته باشم در باب تیتر نویسی نوشتند:
تیتر نویسی یکی از مهمترین بخش های نگارش مقاله و تولید محتواهای متنی است از این جهت که اولین عامل مواجهه مخاطب با محتواست و اگر گیرایی لازم را نداشته باشد ممکن است موجب رها شدن مطلب بدون هیچ بازدیدی شود. در ادامه چند نمونه از انواع رایج تیتر را خدمتتان معرفی می کنم:
تیتر می تواند از یک کلمه تا یک جمله باشد البته در مقالاتی که تیتر یک کلمه ای دارند باید مفهوم مقاله از همان یک کلمه استنباط شود. تیتر دو کلمه ای هم به همین صورت باید طرح کلی موضوع را برساند.
تیترهای سه کلمه ای و بیشتر مفهوم روشنتری از موضوع مقاله ارائه می دهند.به هر حال تیتر باید ضمن ترغیب خواننده به مطالعه به نوعی موضوع مقاله را نیز بازگو کند.
انواع تیتر از نظر دستوری:
1-تیتر اِخباری: این نوع تیتر نویسی روشنترین مفهوم را از مقاله به دست می دهد.
2-تیتر پرسشی: در این نوع تیتر باید توجه نمود در عین اینکه سوالی را مطرح می کنیم باید تلویحا پاسخ را هم به خواننده ارائه دهیم.
3-تیتر امری: این نوع تیتر اصولا برای بیان مفهوم انتقادی مطلب به کار می رود.
درنظر داشته باشید در همه این موارد از تیترهای یک یا دو کلمه ای هم می توان استفاده نمود.
4-نوع دیگری از تیتر نویسی هم وجود دارد که به نوعی سهل ممتنع است. در این روش با کمک یک یا چند واژه مفهوم و برداشت مقاله را به خواننده منتقل می کنیم اگرچه ممکن است آن کلمات در متن مقاله نباشند ولی به مخاطب آگاه کلیدواژه های مناسبی ارائه کنند که جهت مطالعه مطلب ترغیب شود.

آقای صمد طاهری از کانون تبلیغاتی کروشه که مثل همیشه  خلاقانه ظاهر میشن نکات جالبی رو بیان کردند:

تیتر نویسی ۳ رکن اساسی دارد:
۱_ مثل مطلع غزل شما را در خود فرو ببرد و از گردن کشی به هر خط و نشان دیگر باز دارد. اگر نگویم جذاب که کلیشه ای نشود باید شما را مجذوب کند و اگر پا را فراتر از این تعریف بگذاریم، مثلث برمودایی باشد که جاذبه ای تسلیم کننده در پس کلماتش باشد!
۲_ شاه بیت غزل باشد. اگر بگویند غزل شما فقط یک بیت باید داشته باشد، تیتر شما همان شاه بیت شماست. ید بیضایی باشد در میان تمام شعبده های ساحرین!
۳_مقطع غزل است. جامع و مانع. نقش اول و آخر نمایش شما رو به تصویر بکشد! هر آنچه در چنته دارید. آخرین تیر آرش. همان پیر زن قصه بازار یوسف فروشی! دار و ندارش را عرضه کند.

در ادامه اقای  امیر تقوی سوال کردند:
با چه راهکاری در تیتر نویسی میتوان جامعه هدفی که از تبلیغات تجاری-فروش فراری هستن رو جذب تبلیغ و خوندن ادامه تبلیغ کرد. که خیلی ساده از آقای جلیل حسنی اینگونه پاسخ شنیدند:

تبلیغاتی ننوشتن!

 آقای محمد حسینی با یک محتوای عالی تشویق اعضاء گروه رو برای خودشون کسب کردند:

آنچه از تیترنویسی تا به امروز آموخته‌ام:

 آمار و ارقام: فروش ۳میلیارد تومانی علی‌بابا در یک روز

 قصه : پسری که پس از ۴۰سال مادرش را در آغوش گرفت

 مقایسه : مزیتهای گلکسی اس۹ نسبت به اس۸

 وقایع روز: راهکارهایی برای فرار از گرمازدگی

 دستور: برای پیشرفت باید بیشتر کتاب بخوانید

 یک سوال: راز موفقیت تیم فرانسه در جام جهانی چه بود؟

 تاکید روی برتری: ۸دلیل موفقیت آیس‌پک

 تصویرسازی: قورباغه‌ات را قورت بده

 یک پیشنهاد رایگان: دانلود رایگان کتاب اثرمرکب

ترس: وبا در کمین است

سادگی: راحتترین راه خرید خانه در تهران

تناقض:  کتاب بخرید  و پولدار شوید

مژده: راههای پیدا کردن یک همسر پولدار

محدود کردن مخاطب: آموزش مهارتهای مطالعه به کنکوریهای۹۸

حس کنجکاوی: ۱۰کتابی که هر مدیر موفقی خوانده است

چالش: ۱۰اشتباه تایپی پیدا کنید و جایزه ببرید

آقای یاور مشیری فر با یک دنیا تجربه وارد گود موضوع هفته شدند و یک چالش راه انداختند، چالشی که باعث فعالتر شدن اعضاء گروه شد. به نظر می رسه که گروه بیشتر باید چالشی باشه:

یه مثال موردی از تیتر نویسی

به جای این تیتر : ۸ پله از کارورزی تا رسیدن به تخصص

من اینو پیشنهاد می‌کنم: 8 نکته در مورد کاورزی که تا کنون نمی‌دانستید و شاید جرئت پرسیدنش را هم نداشتید.

پیشنهاد دوستان چیه؟

اقای بهنام کشانی جواب ایشان را اینگونه دادند:

یکم طولانی شده به نظرم، بر اساس تیتر شما ، من اینو پیشنهاد میدم:

8 نکته کارورزی که جرائت پرسیدنش را ندارید

و آقای خسرو وحیدی اینگونه جواب دادند:

هر دو مدل تیتر جذابیت های خودشو داره اما مورد دوم با توجه به تعداد کاراکتر شاید همه جملرو در سرچ ها نتونه نشون بده! مگر حوزه بسیار تخصصی باشه که کاربر به دنبال دقیقا همون موردی که شما دارید تولید می کنید باشه.

 و اینگونه از آقای مشیری فر جواب شنیدند:

فرمایش شما متین، ولی میشه با چندتا کلیدواژه سئوش کرد و تیتر رو نگه داشت. به هر صورت long tail keyword ترند گوگل شده این روز‌ها

مثلا من مطلبی با عنوان «توسعۀ ساختاری محتوا چیست» می‌نویسم و با کلید واژه‌های «توسعه» «توسعۀ» «توسعه‌ی» سئوش می‌کنم. چون ممکنه هر سه مدلش سرچ بشه

اقای بهنام کشانی در خصوص چالش آقای مشیری فر اینگونه نظر دادند:

به نظرم دیگه خیلی Long بود : چون همونطور که دوستان فرمودن تو نتایج درست نشون داده نمیشه

و اقای میرمقتدایی هم به این چالش اینگونه واکنش نشان دادند:

فاصله تخصص تا کاروزی فقط 8 قدم است.

بدون این 8 نکته، کارورز باقی می مانید!

8 نکته ای که کارورزان را متخصص کرد

8سکو پرتاب از کارورزی به متخصصی

آقای محمد بشاش نیز در این چالش شرکت کردند:

به نظرم تیتر پیشنهادی شما نوعی gobbledygook  {سخن نامفهوم} است. چرا نباید کسی جرات پرسیدن سوال را داشته باشد؟ معتقدم هرچه organic تر باشیم بهتر است.

و آقای سعید شریفی هم این پیشنهاد رو داشتند:

۸مرحله‌ ی حرفه‌ای شدن در تیتر نویسی که باید بدانید. (تجربه نویسنده)

اقای محمد حسینی نظرشون رو اینطور بیان کردند:

برای مخاطب عام تیترهای سایت چطور را خیلی می‌پسندم و گاهی از آن الگو میگیرم

آقای مسعود جعفری نیز گفتند:

با احترام به نظرات دوستان . نظر شخصیم اینه که تیتر باید جذاب ولی طبیعی باشه

اوردن اینجور تیترها تو ذهن خواننده مثل تبلیغات رنگ و لعاب دار تلویزیونی در چشم بینندست

برعکس جواب میده اعتماد رو کم میکنه . هر چند کلیک خورش شاید بیشتر باشه اما coversion rate کل رو میاره پایین . بازم خوشحال میشم دوستان راهنمایی کنن

آقای مشیری فر جواب آقای جعفری را اینگونه دادند:

بنده بر خلاف نظر شما می‌اندیشم.
این که باید تیتر جذاب و حتی بسیار جذاب بنویسیم یک طرف قضیه است و هم‌خوان کردن غنای محتوا با آن یک طرف دیگر قضیه.

بله باید محتوا هم اندازۀ تیتر جذاب باشد و شاید این مهم‌ترین دلیلی باشد که باید تیتر در پایان نگارش متن نوشته شود. تا حد زیادی اما این دو می‌توانند مستقل از هم پیش بروند.

اقای محمد دانیالی در ادامه این چالش این سوال را مطرح کردند:

در تیتر نویسی اشکالی داره تیتر ما با سوال شروع شود ؟
می‌دونستید الان چقدر کلید واژه هاشون رو با سوال شروع میکنند
سئو چیست؟
نمیگم به طور کلی ولی درصد بیشتری از مطالبی که با حالت سوالی گذاشتم جذب بیشتری داشتند خوشحال میشم تجربه دوستان رو هم بدونم چون من از تیتر های انگیزشی نتیجه خوبی میگیرم

و اقای مرتضی عظیمی اینگونه به ایشان پاسخ دادند:

من با بررسی هایی داشتم سوال های ساده نرخ کلیک آنچنانی ندارن
و تجربه ای که داشتم ترکیب جملات سوالی و واضح کردن موضوع تا ذهن گیج نشه
مثلا
چگونه با تیتر مناسب نرخ کلیک را افزایش دهیم ؟!
یا چگونه با تیتر مناسب 30% نرخ کلیک را افزایش دهیم ؟!

با اوردن عدد هم تیتر بیشتر به چشم میاد هم ابهام برداشته میشه و برای ذهن جذابتره

و آقای دانیالی ضمن تایید این حرف گفتند:

به نکته خوبی اشاره کردین شفافیت هم مهمه در تایتل تبلیغات ادورز هم شاهدیم که خیلی اعداد روی نرخ کلیک تاثیر می‌گذارند

 

اقای مهدی سلیمانی در ادامه چالش آقای مشیری فر یک چالش اضافه کردند{چه چالش تو چالشی شد😊}

سلام دوستان. شما کدوم رو انتخاب میکنید

1. موضوعی که کمتر کار شده اما مخاطب کمتری داره
2. یا موضوع پر طرفداری که زیاد کار شده

و چرا

و آقای بیگی اینگونه جواب دادند:

گزینه یک به دلیل خاص بودنش، تجربه این کار را هم داشتم

آقای مهدی طباطبایی هم اینگونه جواب دادند:

هدف و استراتژی شما از مهمترین عوامل تاثیر گذار در این زمینه هستند . به نظرم نمیشه اینجوری جواب داد

و اقای مشیرفر هم اینگونه جواب دادند:

تمام داستان و بنیه و زیرساخت همۀ فعالیت‌های بازاریابی محتوایی اساسا از یک مسیر می‌گذره:

مخاطب ما کیه و هدفمون از دسترسی بهش چیه.
هر شرکتی، هر برندی، هر شخصی، هر کسب‌وکاری این دو تا رو کاملا customized شده و منحصر به فرد تعریف می‌کنه. به همین دلیل این سؤال شما اصلا جواب نداده.

آقای محمد دانیالی هم اینگونه گفتند:

من دومی رو در سئو انتخاب میکنم چون از رقابت خوشم میاد
سود مالی
سلیقه شخصی
هم روی انتخاب تاثیر داره

و اینگونه موضوع هفته تیتر نویسی به پایان رسید.

تیترنویسی

دیدگاه های بازدیدکنندگان

سعید محمدی ارانی 20 مرداد 1397 - 20:24

جناب آقای مشیرفر عزیز، سلام و عرض ادب
سپاس فراوان از ابراز محبت و لطف شما.
مشارکت و حضور حضرتعالی و ارائه تجربه‌های ارزنده شما در گروه کانتنت مارکترها که نشان دهنده درک بالا و دانش شما در حوزه بازاریابی محتوایی نیز هست باعث افتخار تمامی اعضاء گروه است.
لطف عالی به بنده و گروه کانتنت مارکترها مستدام
توانمند باشید - سعید محمدی ارانی

یاور مشیرفر 20 مرداد 1397 - 20:09 وبگاه

جناب آقای محمدی آرانی گرامی
با تشکر فراوان از شما برای پوشش این بحث‌ها، دست‌بوس زحمات شما در گردآوری این بحث‌ها و ایندکس‌کردنشان هستم.
امیدوارم روزگاری برسد که جایگاه واقعی «استراتژی محتوا» و آموزش‌های دقیق و عالی شما در جامعۀ استارت‌آپی و کسب‌وکارهای دیجیتال ایرانی مشخص شده و ارج نهاده‌شود.

با مهر
یاور

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.