7 گام تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

داستان همراه کردن انسانها و همراه نگه داشتن آنها، حفظ جذابیت دوستی بین کسب و کار و مشتریانمان و تقویت شوق و هیجان در این رابطه، نیاز به داشتن یک استراتژی قوی در حوزه بازاریابی محتوا است. ماجرایی که چالش‌های بزرگی پیش روی ما می گذارد و ما در ایران کانتنت مارکتینگ این ماجراها را برای شما تعریف می کنیم.

هیچ بادی به نفع کشتی بی مقصد نمی وزد. حتما همگی این جمله را زیاد شنیده اید. چالش اساسی در مدیریت منابع، نداشتن بینش و درک درست از مقصد است. اگر درک درستی از مقصدی که قرار است برویم نداشته باشیم به غیر اتلاف منابع کار دیگری نخواهیم کرد. بیایید از همین‌جا شروع کنیم. ما هفت جزیره زیبایی که کشتی بازاریابی محتوایتان باید به آنها سفر کند تا آماده سفر در اقیانوس رویاهای کسب و کارتان شوید را به شما معرفی می کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوا

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا 7 جزیره ساده اما حیاتی دارد که شما بایستی به آنها سفر کنید.

جزیره اول بینش:

  • تدوین فلسفه و ماموریت تولید محتوا برای کسب و کار

اولین جزیره ای که بایستی به آن سفر  کنید جزیره بینش است. در این جزیره برای مقصد نهایی، توشه جمع آوری می کنید. در این جزیره به این فکر می کنید که برای مسافرانتان (مخاطبین هدف) چه محتوایی ارزشمند است؟. به چه شکل این توشه ها را بدست بیاوریم و چگونه آن را به دست مسافرین برسانیم؟. از همین جزیره به این فکر باشید که چگونه آنها را هیجان زده کنید و چه داستان های جالبی قرار است برای آنها بگویید.

جزیره دوم دیده بانی:

  • تعیین وضعیت و جایگاه کسب و کار در تولید و انتشار محتوا و بررسی عوامل و متغیرهای محیطی

در این جزیره محیط و صنعتی که کشتی کسب و کار ما در آن حرکت می کند را رصد می کنیم. دیده بانی می کنیم تا ببینیم که رقبایمان چه داستانهایی برای گفتن دارند. صنعت ما در حال چگونه داستان سرایی است. مخاطبین ما چه داستان هایی را دوست دارند و چگونه این داستان ها به دستشان می رسد. تامین کنندگان ما چه حکایت‌هایی دارند.

آموزش بازاریابی محتوا

جزیره سوم آینده‌ای روشن:

  • تدوین وضعیت مطلوب ( هفت جمله ساده اما کلیدی )

در این جزیره با ابزار هفت جمله ساده، آینده ای زیبا و مطلوب برای بازاریابی محتوای خود تصویر سازی می کنیم. جملاتی که هدایت کننده و چراغ راه تمامی دست‌اندرکاران کسب و کارمان می شود. 1) می نویسیم که چه انتظار رفتاری از مسافرانمان داریم. 2) می نویسیم که چه منفعتی به همراهانمان می رسانیم. 3) داستان شخصیت‌های مسافرینمان را می نویسیم. 4) می نویسیم که با چه ابزارهایی به مقصدمان می رسیم. 5) از مزیت های رقابتی که باعث جذب مسافرانمان شده است می نویسیم. 6) از ویژگی های کشتی کسب و کارمان می نویسیم. و7) از منابعی که قرار است صرف این مسافرت مهیج کنیم می نویسیم.

جزیره چهارم همدلی و یکپارچگی:

  • همسو سازی در کسب و کار (شناخت اولیه محتوا، مدل ذهنی مدیران در مواجهه با محتوا، هماهنگی و همسو سازی کارکنان)

در این جزیره ملوانان و همکاران خود در کسب و کار را گرد هم می آوریم و از رویاها و داستان‌هایمان برایشان می گوییم. آنها باید بدانند که مقصد کجا است. آنها باید در این سفر بادبانها را به سمت مقصد تنظیم کنند و بدانند که هر کاری که انجام می دهند برای کدام داستان کسب و کار ما است. درگیر کردن احساسات و همدلی تمام ذینفعان داخلی به این کشتی رویاها کمک بسیار زیادی می کند.

جزیره پنجم آمادگی:

  • طراحی ساختار کلان بازاریابی محتوا کسب و کار

در این سفر پر هیجان باید بدانیم که چه تجهیزات و زیر ساخت‌هایی لازم داریم. کجاها را باید بهبود ببخشیم. از موتورخانه کشتی گرفته تا اتاق‌های پذیرایی و استراحت، تا لنگر کشتی و خدمه کشتی . داستان قیر و قیف نباید بشود. در این جزیره تفکر سیستمی ایجاد می کنیم. کارها نباید قائل به فرد شود و سیستم باید بتواند این اطمینان خاطر را به ما بدهد که در این سفر به خوبی کار خواهد کرد.

بازاریابی محتوا

جزیره ششم نردبان وفاداری مشتری:

  • طراحی مدل ذهنی بازاریابی محتوا با نگاه به چرخه عمر مشتری

خیلی از مخاطبین ما هنوز از امکانات و رفاه کشتی کسب و کار ما با خبر نیستند. برخی هنوز دارند کشتی ما را با کشتی‌های رقبایمان مقایسه می کنند. برخی هم اولین تجربه سفر با ما را دارند و برخی دیگر نیز چندین سال است که همراه ما هستند. ما باید برای تمامی این همراهان گرامی برنامه های جذاب و مهیج داشته باشیم. باید نردبانی بسازیم که مخاطبان سوار کشتی ما شوند و آنقدر در کنار ما باشند که در طراحی نقشه مسافرت و هیجان های مسافرت از نظرات و دیدگاه‌های آنها استفاده کنیم.

اکنون کشتی ما آماده است که مسافرت زیبا و رویایی خود را به مقصد‌های مهیج شروع کند. بادبان‌ها را بکشید.

جزیره هفتم نوآوری باز:

  • آینده پژوهی، بازنگری و نوآوی باز در مدل

کشتی ها برای لنگر انداختن و توقف در ساحل ساخته نشده اند. آنها ساخته شده اند که اقیانوس رویاهای کسب و کارمان را در نوردند. و زندگی را برای مسافرانمان زیبا و زیباتر کنند. ما باید آگاه باشیم که فن آوری های جدید در کشتی رانی ما چه هستند. باید بدانیم چه داستان‌هایی مسافرانمان را سر ذوق می آورد. باید از جزیره های کشف شده جدید با خبر شویم. باید جزیره های جدید کشف کنیم تا مسافران ما کسانی باشند که برای اولین بار قدم در این جزیره ها می گذارند.

ناخدا کانتنت مارکتینگ  در کنار شما است تا به خوبی و سلامتی به سر منزل مقصود برسید.

 فراموش نکنید بازاریابی محتوا یک تعهد است، نه یک لطف!

100% هر کسی داستان خودشو داره.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.