7 ایستگاه برای تهیه استراتژی محتوا

اکنون که سوار بر کشتی استراتژی بازاریابی محتوا، اقیانوس رویاهای کسب و کارمان را در می‌نوردیم بایستی راهبرد و روش درستی برای تولید محتواهای ارزشمند برای کسب و کار خود داشته باشیم که به اصطلاح آن را استراتژی محتوا می‌گویند.

حتما داستان خط تولید محصولات تویوتا در کشتی را شنیده‌اید. شرکت تویوتا برای تحقق تولید به موقع و چابک، خط تولید محصولات خود را در کشتی پیاده‌سازی نمود و قطعات مختلف خودرو‌های خود را از کشورهای بین راه تا رسیدن به کشور مقصد تحویل‌گیری نموده و در خط تولید درون کشتی مونتاژ می‌کند، زمانی که خودروها آماده تحویل می‌شوند، کشتی نیز به مقصد رسیده و خودرو تحویل مشتریان می‌شود.

استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا اغلب با همدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اگرچه این دو مورد با هم همپوشانی دارند، اما مفاهیم متفاوتی هستند. استراتژی بازاریابی محتوا به دنبال درک داستانی است که شرکت یا سازمان مورد نظر قصد بیان آن را دارد و به دنبال روش های مختلف برای تعامل مخاطبان است. استراتژی محتوا در مقابل،  تاکتیک‌های موجود است که برای ایجاد چنین محتوایی به کار می‌رود و محتوای ایجاد شده را ترویج می‌نماید و نتیجه آن را پیگیری می‌کند.

کریستینا هالورسن یکی از مرجع‌های مهم تعاریف بازاریابی محتوا در خصوص استراتژی محتوا می‌گوید: استراتژی محتوا راهنمای برنامه‌های شما برای تولید، ارائه و نظارت بر محتوا است.

برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و روزی را تصور کنید که تمام شرکت‌های جهان با هر موضوعی به این سمت حرکت کنند که باید حتما محتوا تولید کنند! اما اگر تکنیک‌‌های درستی را در تهیه، ارائه و نظارت بر محتوا نداشته باشند به غیر از اتلاف منابع کاری نکرده‌اند. ایران کانتنت مارکتینگ با داستان‌ سرایی، هفت ایستگاه کاری استراتژی محتوا که شما باید به آنها سفر کنید را روایت می‌کند.

استراتژی محتوا

  • ایستگاه اول بازنگری و تحلیل محتواهای کسب و کار

در تجربه‌هایی که تا کنون در خصوص استراتژی محتوا داشته‌ایم نکته جالبی را مشاهده کرده‌ایم. اغلب مدیران کسب و کارهایی که سایت دارند و در آن محتوا بارگزاری می‌کنند، خودشان از محتواهای موجود در وب سایت‌شان یا اینکه فلان محتوا در کجای وب سایت‌شان هست خبر ندارند؟ وضع وقتی بدتر می‌شود که حتی نمی‌دانند که این محتوا چگونه و توسط چه کسی تهیه شده است!.

بهترین نقطه شروع برای تدوین استراتژی محتوا بازنگری و سیستمی‌کردن فرایند تولید و ترویج محتواهای موجود در کسب و کارتان است، اعم از محتوا‌های وب سایت، شبکه های اجتماعی، کاتالوگ‌ها، خبرنامه ها و ... . بازنگری و تحلیل محتواهای موجود یکی از قوی‌ترین ابزارهای ارزان قیمت شما در تدوین استراتژی محتوایتان می‌باشد.

بازنگری و تحلیل محتوا روش‌های مختلفی دارد که استفاده از هر کدام از این روش‌ها، چرایی و زمان خود را می‌طلبد.

بازنگری‌هایی نظیر بازنگری کمی، کیفی، فنی، تروجی و ... . در استفاده از هر یک از این روش‌ها معیارها و شاخص‌های مختلفی وجود دارد که انشاالله در آینده نزدیک، استراتژیست محتوا در ایران کانتنت مارکتینگ این معیارها و شاخص‌ها را برای شما عزیزان تشریح می‌کند.

بازنگری، تدوین و تکمیل شاخص‌های مختلف محتوا کارهای لازم و ضروری در استراتژی محتوا هستند اما کافی نیستند. نکته مهم و تخصصی موضوع، تحلیل این محتواها و تعیین شاخص‌ها است. علاوه بر آن بایستی عوامل موثر در تهیه و ترویج محتوای کسب و کارتان را نیز تحلیل نمایید. متدها یا سبک های مختلفی برای تحلیل عوامل موثر بر استراتژی محتوایتان وجود دارد که به مرور آنها را معرفی خواهیم کرد.  اما بطور کلی عواملی همچون عوامل داخلی، عوامل خارجی، مخاطبین هدف، منابع ، رقبا و ... از جمله عواملی هستند که بایستی مورد تحلیل قرار بگیرند.

استراتژی محتوا

  • ایستگاه دوم تعیین استراتژی محوری

به شخصه اعتقاد دارم این ایستگاه مهمترین و یکی از ستو‌های اصلی استراتژی محتوا و حتی استراتژی بازاریابی محتوا است و اگر بخواهم کمی‌اغراق کنم این ایستگاه می‌تواند تمام برنامه‌های استراتژیک کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

در این ایستگاه “فانوس راه” استراتژی محتوایتان را می‌سازید. فانوس راهی که به شما کمک می‌کند که تحت هر شرایط و رخدادی که ممکن است برای کسب و کارتان اتفاق بیافتد شما در مسیر درست حرکت کنید. این فانوس نورانی به شما تضمین می‌دهد که با وجود تمام تغییرات محیطی تمام فعالیت‌های شما چه کوچک چه بزرگ در مسیر درست و آینده‌ای روشن قرار بگیرند.

نکته جالب موضوع اینکه این استراتژی یک جمله بیشتر نیست. یک جمله که ممکن است کسب و کارتان را متحول کند.

با تدوین این استراتژی محوری شما به پرسش‌هایی نظیر اینکه ، دستاوردهای مورد انتظار ما از استراتژی محتوا چیست؟ چه محتوایی تولید خواهیم کرد؟ و چگونه از محتوایمان پشتیبانی می‌کنیم؟ پاسخ می‌دهد.

ما در ایران کانتنت مارکتینگ همیشه برای ارائه استراتژی محوری، از ابتدا، از یک برنامه اجرایی ملموس و کاربردی بهره می‌گیریم، از تاکتیک ها و ابزارهایی در برنامه  اجرایی استفاده می‌کنیم  که نحوه کارکرد استراتژی را به صورت عملی نشان می‌دهد.

استراتژی محتوا

  • ایستگاه سوم تعیین ساختار ذهنی تولید محتوا

خوب تا اینجای داستان، محتواهای قبلی و عوامل تاثیرگذار بر محتواهایمان را بازنگری و تحلیل کرده‌ایم و فانوس راهی ساخته‌ایم که ما را در جاده درست نگه دارد. اما اکنون باید به این سوال ها جواب بدهیم که ما برای داستان‌سرایی برای کسب و کارمان به چه محتوایی نیاز داریم؟ چه محتواهایی در اولویت هستند؟ در چه قالب‌هایی باید محتوا تولید کنیم؟

تهیه یک ساختار ذهنی یا مدل ذهنی برای تهیه محتوا کار بسیار هنرمندانه و اثربخش است که به سیستمی‌کردن فرایند تولید محتوا نیز کمک می‌کند.

تدوین این مدل ذهنی از ویژگی‌های اصلی ایران کانتنت مارکتینگ محسوب می‌شود. امکان مطالعه این نحوه تدوین این مدل ذهنی برای مخاطبین ویژه ما فراهم می‌باشد.

در این ایستگاه صدا و لحن محتواهایی که می‌خواهید به مخاطبین ارائه کنید نیز مشخص می‌گردد. در این بخش مشخص می‌کنید که لحنتان باید هوشمندانه باشد یا سرد، جذاب باشد یا خبری، صمیمی‌باشد یا رسمی، حرفه‌ای باشد یا محاوره‌ای و ... .

  • ایستگاه چهارم تعیین ساختار ساماندهی و نمایش محتوا

تعیین واسطه‌های ارتباطی نظیر وب سایت، پیامک؛ تعیین بسترهای مورد استفاده نظیر فن آوری‌های تلفن همراه یا اپلیکیش‌ها و یا سامانه‌های مدیریت محتوا؛ تعیین قالب‌های مورد استفاده در هر بخش محتوا نظیر متن، صوت، پادکست، تصاویر از جمله اقداماتی هستند که در این ایستگاه بایستی انجام دهید.

تعیین زمان و نحوه نمایش محتواهای از جمله دیگر اقداماتی است که در این ایستگاه درباره آن تصمیم گیری می‌کنیم.

  • ایستگاه پنجم تعیین فرایند‌ها و منابع تولید محتوا

مثل همه سیستم‌ها، برنامه تولید و ترویج محتوا هم نباید قائل به فرد باشد و با تغییر افراد تحت تاثیر قرار بگیرد  و خللی بر آن وارد شود. باید یک فرایند دقیق سیستمی و مشخص داشته باشد. فرایندی که در آن مسوولیت‌ها و ورودی‌های مربوط به تولید محتوا به خوبی مشخص شده باشند. مشخص شده باشد که بر روی محتواهای اولیه چه پردازش و اصلاحاتی توسط چه کسانی بایستی صورت پذیرد. مشخص گردد که چه خروجی‌ها یا محتواهایی مورد انتظار است، برای چه کسانی و در چه زمانی. تقویم محتوایی چگونه باید باشد؟ چه کسی مسوول محتواهای منتشر شده است. از چه منابعی محتوا تهیه شود. و نکته مهم اینکه با چه هزینه‌ای. در این ایستگاه ابزارها و منابع انسانی مورد نیاز را مشخص می‌کنیم.

 تولید کنندگان محتوا، گردآوردندگان محتوا، تامین‌کنندگان منابع، منتشر‌کنندگان محتوا، شوراها و کمیته‌های تصمیم‌گیری در خصوص محتوا از جمله دیگر مواردی هستند که در این ایستگاه به آنها فکر می‌کنیم و برایشان تصمیم‌گیری می‌شود.

http://www.irancontentmarketing.com/uploads/images/irancontentmarketing.ir-96090407.jpg

  • ایستگاه ششم تعیین برنامه نظارتی، ارزیابی و باز انتشار محتوا

برنامه بازنگری و نظارت بر محتوا در فواصل زمانی مشخص و با استفاده از محتواهای همیشه سبز و همچنین باز انتشار محتواهایی که قابلیت انتشار مجدد را دارند، مواردی هستند که در این ایستگاه تعیین می‌گردند. برنامه ارزیابی محتوا بر اساس شاخص‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند در این ایستگاه برنامه‌ریزی می‌شود.

ما بایستی برای محتواهایمان مدام برنامه “سلامت و کیفیت” داشته باشیم تا بتوانیم سطح رضایت مخاطبین محتواهایمان را بسنجیم.

بایستی بدانیم داستان‌هایی که از کسب و کارمان تعریف می‌کنیم مخاطبین را سر ذوق آورده و مشتاق و ترغیب نموده یا کاملا برایشان خواب‌آور و کسالت بار بوده است. انجام ارزیابی‌های کمی‌ و کیفی محتواها و تحلیل آنها، میزان اثربخشی و کارایی این محتواها بر اساس میزان هزینه کرد باید تحت کنترل باشد.

بخش بسیار مهم در این ایستگاه مستندسازی و مدیریت دانش موضوع می‌باشد.

  • ایستگاه هفتم داستان سرایی و متقاعدسازی

استراتژی محتوا و برنامه‌های اجرایی آن ممکن است مانند بسیاری دیگر از امور کسب و کارمان مخالفان و منتقدانی نیز داشته باشد. علاوه بر آن حتی موافقان و حمایت کنندگان این موضوع نیز به پشتیبانی و انگیزه برای کمک و یاری به ما نیازمندند.

ابزار بسیار مهمی‌که بر سرتاسر استراتژی بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و فرایندهای آنها سایه افکنده، ابزار داستان‌سرایی است. ابزاری که قدرت متقاعدسازی جادویی و بسیار قوی دارد.

 با داستان‌سرایی در خصوص قسمت‌های مختلف عملیات اجرایی استراتژی محتوایتان مخالفان را به حامیان خود و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل‌تان تبدیل کنید.

بخش کوچکی از داستان سرایی نیاز به استعداد دارد اما خوشبختانه بخش زیادی از آن یک مهارت اکتسابی است که با کمی‌تمرین و اجرایی کردن آن به راحتی می‌توانید آن را فرا بگیرید. برای یادگیری مهارت داستان سرایی وب سایت ما را دنبال کنید. ما داستان های زیبا و جذابی از کسب و کارهای مختلف برای شما روایت خواهیم کرد.

100% هر کسی داستان خودشو داره.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.